Markt
Steun kreeg de wetenschappelijk directeur van ing. Theo Maas, concern-directeur Technologie en Innovatie van Stork NV in Boxmeer. Deze hield een boeiende inleiding, waarin hij inging op de aard en diversiteit in de bedrijfsvoering van Stork. Een multinationaal concern met 85 autonome bedrijven. Maas ging vervolgens verder met een pakkende voordracht over een reeks van activiteiten waarin technologische ontwerpers een rol spelen of kunnen spelen. Hij maakte indringend duidelijk hoe een onderneming als Stork worstelt met onder meer aspecten als productvernieuwing, concurrentieverhoudingen en (milieu)wetgeving. Hij schroomde hierbij niet om op provocerende wijze de rol van de ingenieur te betrekken. ‘Een techneut wil altijd het wiel uitvinden. Hierbij draagt hij niet graag iets over en wil hij niet samenwerken’, vertelde Maas.
Ook missen de ingenieurs gevoel voor de markt, liet hij weten. Hetgeen juist zo belangrijk is. ‘De ‘techno-marketeer’ heeft immers de toekomst’, aldus Maas. ‘Kennis van de markt is heel belangrijk. Je moet geïnteresseerd zijn in de klant. Zorg ook voor de markten.’ En met een kijkje in eigen keuken: ‘Wij hebben veel beheerders en maar weinig ondernemers. Fout, heel fout’, gaf hij nadrukkelijk toe.
Hij richtte zich direct daarop tot de eventueel aanstaande ontwerpers in de zaal. ‘Je moet vanaf het begin een rol spelen bij nieuwe ontwikkelingen. Laat je niet een programma van eisen aanreiken’, waarschuwde hij hen. Vanuit een visie op toekomstige ontwikkelingen schetste Maas aansluitend een scenario waarin ondernemingen een stijgende behoefte hebben aan technologische ontwerpers. Hij ziet voor hen in die zin ook kansen voor een verdere carrière-uitbouw. Het volgen van een ontwerpersopleiding zag hij dan ook duidelijk als een investering in de toekomst, waarbij sprake is van een hechte samenwerking tussen
industrie en universiteit.