spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
 
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Carlo Luijten, universitair docent Werktuigbouwkunde
Aardgas wint het nog steeds van diesel
‘Kapitale VDL-orders op de tocht’, kopte het Eindhovens Dagblad op vrijdag 31 augustus. VDL Bus, leverancier van stadsbussen met dieselmotoren van DAF, dreigt voor miljoenen euro’s aan opdrachten te verliezen doordat steden willen overstappen op stadsbussen met aardgasmotoren. Deze zouden milieuvriendelijker zijn. VDL en DAF bestrijden dit. Wie heeft gelijk?

Dr.ir. Carlo Luijten van de onderzoeksgroep Combustion Technology (faculteit Werktuigbouwkunde) houdt zich bezig met de optimalisatie van verbrandingsmotoren en brandstoffen. “Het is een interessante discussie. In de eerste plaats moet je onderscheid maken tussen de uitstoot van koolstofdioxide en het vrijkomen van stoffen die de gezondheid schaden, zoals roet. Op het gebied van de roetuitstoot van dieselmotoren zijn er de laatste jaren inderdaad grote stappen gezet. Daar heeft DAF zonder meer een punt. Maar als het gaat om de CO2-uitstoot dan is het wel degelijk nuttig om over te stappen op aardgas. Aardgas geeft per eenheid energie minder CO2-uitstoot. Dat heeft te maken met de structuur van de moleculen waaruit deze brandstoffen zijn opgebouwd. Aardgas bestaat voornamelijk uit methaanmoleculen (CH4). Diesel bestaat ruwweg uit C10H20-moleculen. De verhouding tussen waterstof- en koolstofatomen is bij aardgas dus vier op een. Bij diesel is dat twee op een. Dat leidt ertoe dat er bij aardgas relatief veel waterdamp vrijkomt tijdens de verbranding en minder koolstofdioxide. Bij diesel verschuift de balans juist richting koolstofdioxide. Daar kan DAF weinig aan veranderen. Daar staat tegenover dat het voordeel van aardgas in de praktijk iets kleiner uitvalt door het hogere rendement van dieselmotoren.

Dus de keuze om stadsbussen op aardgas te laten rijden, ligt voor de hand?
“Het hangt er vanaf hoe je er tegenaan kijkt. Het is natuurlijk ook zo dat diesel steeds meer gemaakt wordt van hernieuwbare grondstoffen. Denk bijvoorbeeld aan biodiesel gemaakt van vergaste houtsnippers. Het CO2 dat vrijkomt uit de verbranding van biodiesel wordt later opgenomen door de volgende generatie grondstoffen. Daardoor kan het zijn dat er uiteindelijk minder netto koolstofdioxide vrijkomt dan bij aardgas het geval is.”
“Dat is echter wel toekomstmuziek. Volgens de EU-richtlijnen moet dit jaar twee procent van de diesel bestaan uit biodiesel. Dat weegt bij lange na niet op tegen die eerder beschreven CO2-reductie door het gebruik van aardgas.”
“Ook als het gaat om de roetuitstoot wint aardgas het op dit moment nog steeds. Aardgas heeft van nature geen neiging tot roetvorming. Een roetfilter vangt een groot deel van het roet weliswaar op, maar het blijft symptoombestrijding.”

Volgens VDL Bus en DAF zijn de nieuwste dieselmotoren schoner dan aardgasmotoren. Dat zou blijken uit metingen van TNO.
“Die conclusie verbaast mij enigszins, ik zou het niet verwachten. Maar ik heb het rapport niet gezien.”/.


Carlo Luijten. Foto: Bart van Overbeeke