Eerste editie
Kinderuniversiteit

Wetenschap op TV

GLOW 2007
Snijden, vouwen, lijmen en bouwen
8 november 2007 - Maak een eenpersoons noodwoning van karton. Met die opdracht gingen dik tweehonderd eerstejaars Bouwkunde vandaag in groepjes aan de slag in de W-hal. De naam van de workshop: Pop-up House. De studenten waren daarbij wel gebonden aan een aantal beperkingen. Ze moesten het doen met zeven grote stukken golfkarton, een rol tape en zes meter touw. Dat leidde tot de meeste uiteenlopende bouwsels, van traditionele tentvormen tot prachtige harmonicastructuren. x1_s.jpg
Foto: Bart van Overbeeke.

Beoordelingscriteria waren het ontwerp, de stabiliteit en de snelheid waarmee de kartonnen woning vanuit een bouwpakket op te bouwen is.

De knutseldag maakt deel uit van een jaarlijkse week vol workshops. Eerder deze week gingen de eerstejaarsstudenten Bouwkunde al op excursie naar onder andere Almere en Duitsland. Daar bekeken ze interessante architectuur, waarvan ze schetsen en foto’s moesten maken. “Het is voor de studenten een heel drukke week, maar ze zijn wel lekker gefocust bezig. Even hoeven ze niet na te denken over de reguliere projecten die ze hebben lopen”, aldus Beate Lendt, atelierbegeleider van één van de groepen.