Plaats een kerstwens in de Cursor!

‘Schadelijkheid van pvc nergens op
gebaseerd

Intelligente omgevingen voor pas-geborenen

Jazzballads in Gaslab
Aanscherping kamerbeleid stelt TU/e teleur
6 december 2007 - De Eindhovense gemeenteraad heeft dinsdagavond besloten om een vergunningplicht in te voeren voor huiseigenaren die hun pand willen inzetten voor kamerverhuur. Dit tot onvrede van het College van Bestuur van de TU/e. Het CvB deed begin deze week per brief een dringend beroep op de raad om af te zien van de ‘generieke stadsbrede beperking’.

Het CvB vreest voor ‘ernstige negatieve gevolgen voor de aantrekkelijkheid van Eindhoven als studentenstad’, door een teruglopende beschikbaarheid van kamers voor studenten. De gemeente kan een vergunningaanvraag weigeren als het ‘zou leiden tot een ontoelaatbare inbreuk op een geordend woon- en leefmilieu in de omgeving’, aldus de verordening. Verder kan het gemeentebestuur sinds gisteren beslissen om hele wijken op slot te doen. In zo’n geval wordt elke vergunningaanvraag geweigerd. Deze maatregel is gisteren, woensdag 5 december, per direct ingevoerd voor de wijk Woensel-West.
Sinds een aantal jaren was in Eindhoven geen vergunning meer nodig om kamers te verhuren, zolang er in een woning minder dan vijf kamerhuurders zijn. Dat heeft ertoe geleid dat op bepaalde plaatsen grote concentraties aan ‘kamerbewoningpanden’ zijn ontstaan. Onder die noemer valt bijvoorbeeld 85 procent van de woningen in de Wattstraat in Woensel-West, staat in een nota van de gemeente; er wonen nog maar drie gezinnen in die straat. Een belangrijke oorzaak zou de toestroom van mensen uit Polen en andere nieuwe EU-lidstaten zijn. Er zou zelfs sprake zijn van oprotpremies voor studenten die plaatsmaken voor deze huurders.
Wethouder drs. Mary Fiers wilde de nieuwe vergunningplicht alleen invoeren in ‘zwakke wijken’, zoals Woensel-West. De raad heeft dinsdagavond echter besloten om de maatregel in heel Eindhoven in te voeren, omdat er geluiden zijn dat de kamerbewoning ook in andere wijken toeneemt.
Het College van Bestuur van de TU/e is teleurgesteld hierover, laat CvB-woordvoerder Peter van Dam weten. “We hopen dat de gemeente de mogelijkheid om de vergunning te weigeren zo beperkt mogelijk gaat gebruiken.”/.