Cursor Kerstwensenboom
NWO houdt geld over na verdelen Casimir-subsidies
20 december 2007 - Van de dertig beschikbare Casimir-subsidies van NWO is, net als vorig jaar, maar de helft uitgereikt. Daardoor is er nu drie miljoen euro over. Wat er met dit bedrag gaat gebeuren, is nog onduidelijk.

Het Casimir-programma is bedoeld om de uitwisseling van onderzoekers tussen universiteiten en bedrijven te bevorderen. Zij dienen hun voorstel samen in. Eén subsidie bedraagt maximaal honderdduizend euro. Er zijn dit jaar 31 aanvragen ingediend -vier minder dan vorig jaar-, waarvan er opnieuw vijftien zijn gehonoreerd. Het geld van de ministeries van OCW en Economische Zaken wordt verdeeld door onderzoeksfinancier NWO.
In 2005 waren er veel meer aanvragen. Toen was de kans om de subsidie in de wacht te slepen zo klein, dat veel onderzoekers erdoor ontmoedigd waren, zo gaf NWO vorig jaar als mogelijke verklaring. Een woordvoerder laat nu weten dat alleen de ‘zeer goede’ onderzoeksvoorstellen gehonoreerd worden. NWO hoopt dat de resterende drie miljoen euro een vierde subsidieronde mogelijk maakt. Het Casimir-programma liep eigenlijk tot en met 2007.
Van de vijftien toegekende subsidies scoort de TU/e er dit keer één. Ing. Ruud Snoeren van Philips Medical Systems gaat samen met de universiteit werken aan een verbetering van de beeldkwaliteit en het welzijn van de patiënt in röntgensystemen. Het hoofddoel van dit project is het verminderen van restbeelden bij digitale röntgenbeeldvorming. Dat kan door het uv-belichten van de röntgengevoelige laag in de detector./.