In de tango kan ik alles kwijt

Spelen met licht

Cao op komst voor studenten in de horeca
TU/e in beeld als parkeerhaven voor PSV
10 januari 2008 - Het terrein van de TU/e wordt mogelijk een parkeerhaven bij thuiswedstrijden van PSV. Seizoenskaarthouders van de club kunnen binnenkort tegen gereduceerd tarief hun auto stallen op het universiteitsterrein als het aan de gemeente ligt. De TU/e is bereid mee te werken, maar wil eerst meer duidelijkheid voordat het akkoord gaat.

De gemeente Eindhoven zoekt naar alternatieven om de parkeeroverlast in de omringende wijken van het voetbalstadion terug te dringen. Eén van de oplossingen is het TU/e-terrein waar PSV-supporters hun auto kunnen laten staan en vervolgens met een gratis pendelbus naar het stadion gaan.
Paul van Loon, beleidsmedewerker parkeren bij de gemeente, spreekt van een ‘win-win situatie’ voor alle partijen. “De TU/e krijgt naamsbekendheid via PSV en de gemeente kan met aanvullende maatregelen de omliggende wijken bij het stadion ontlasten.” Volgens hem moeten supporters straks ongeveer 25 euro neertellen per voetbalseizoen. Dit zijn 17 thuiswedstrijden. Een dagkaart kost normaal gesproken vier euro.
Ir. Harry Roumen, universiteitssecretaris van de TU/e, staat niet onwelwillend tegenover de plannen. “Ik wil graag iets voor de stad doen, als ze ook bereid zijn iets terug te doen. Ik ben positief, maar wil eerst meer duidelijkheid over de details voordat we een toezegging doen.”
Het TU/e-terrein telt ongeveer 2300 parkeerplekken. Zowel Van Loon als Roumen verwachten dat de overlast voor medewerkers en studenten van de TU/e minimaal zal zijn. Zo vinden ze een limiet voor het aantal parkeerders op wedstrijddagen niet nodig. Roumen: “Zo hoog zal de toeloop ook weer niet zijn. Bovendien is hier doorgaans ruimte genoeg wanneer PSV thuis voetbalt.”
Alleen wanneer een wedstrijddag botst met een activiteit van de TU/e, zullen de supporters niet zomaar kunnen parkeren. “Ik denk dan aan bijvoorbeeld een open dag”, licht Van Loon toe. Roumen noemt als voorbeeld het Virusfestival.
Wat de gemeente betreft, komt het TU/e-terrein snel vrij voor voetbalsupporters. “Aan het begin van de nieuwe competitie moet het geregeld zijn. Maar het zou zelfs dit seizoen al van start kunnen gaan”, aldus Van Loon./.