“Als kind wilde ik al niet uit bad”

Carnaval barst los in Lampegat

Studentengolf groeit
KRO zoekt startende ondernemers
31 januari 2008 - De KRO is voor het tv-programma Dragon’s Den weer op zoek naar serieuze startende ondernemers. Zij mogen proberen hun briljante idee te verkopen aan kritische, door de wol geverfde investeerders. x1_s.jpg
Foto: Bart van Overbeeke

In ondernemerskringen is het een bekend gegeven: je hebt een goed idee, maar niet het geld om dat om te zetten in een florerende onderneming. Kortom, je zoekt een investeerder. Eén van de plaatsen om die te ontmoeten is het tv-programma Dragon’s Den, gepresenteerd door Jort Kelder.

Vanaf maandag 14 april zendt de KRO het tweede seizoen hiervan uit. De 'pitcher' krijgt hier eenmalig de kans zijn of haar idee kort te presenteren aan vijf succesvolle investeerders (de 'dragons'). Raken die overtuigd van mogelijk succes, dan kan de dragon een aandeel verwerven in de nieuwe onderneming. Over de omvang van dat aandeel wordt door beide partijen scherp onderhandeld.

Grote kansen dus voor TU/e-studenten of spin-offbedrijfjes met slimme ideeën. Maar ook risico’s. "Het blijft een programma met een hoog Idols-gehalte. De kijker ziet het liefste iemand stuntelen en zweten. Die investeerders zijn gehaaide figuren", zegt Wim Bens, directeur van het Innovation Lab van de TU/e. Voorzichtigheid is daarom geboden. Een starter die in het programma een modderfiguur slaat, kan daar nog lang last van hebben. ''In het wereldje van investeerders kent iedereen elkaar", aldus Bens. "Doe je mee, bereid je dan enorm goed voor." Maak gebruik van de cursussen en masterclasses van het Innovation Lab, wil hij maar zeggen. Daar kunnen startende ondernemers oefenen op het praatje over hun product en het beantwoorden van kritische investeerdersvragen.

Want Dragon’s Den is wel een podium met een enorm bereik. Bens: "Meedoen is hartstikke waardevol. Het programma wordt nauwlettend gevolgd door andere investeerders. Mocht je in het tv-programma niet verder komen, dan weten zij je wel te vinden. Maar dan moet je wel een sterke eerste indruk achterlaten."

Meer informatie op http://dragonsden.kro.nl/.