Chattarbir Singh: ‘Drempels in je hoofd’

Commercieel aan de slag met productie van hartkleppen

Gala Japie in zwart en wit
De Dommel gaat weer slingeren
13 maart 2008 - Waterschap De Dommel start eind 2009 met de bodemsanering van De Dommel. Tegelijkertijd wordt de loop van de rivier verlegd zodat het water meer gaat slingeren. De aanpassingen moeten leiden tot hoogwaardige natuur in het water en aan de oevers. Ook de campus van de TU/e, waar De Dommel passeert, krijgt een ander gezicht.

Een meanderende Dommel met oevers vol moerasplanten. In de lucht zweven bosbeekjuffers en staartmezen en in het groene lint vinden bunzings hun route naar gebieden waar alleenstaande partners al op ze wachten. Als het aan Dienst Huisvesting, de gemeente Eindhoven en Waterschap de Dommel ligt, is dit een reëel vooruitzicht.

Op dit moment ligt het ‘Definitief ontwerp voor inspraak’ over hoe de Dommel over het TU/e terrein gaat lopen ter inzage bij belanghebbenden. Het is ontwikkeld door Waterschap de Dommel en tot nu toe zijn er geen reacties ontvangen. Dat is niet zo vreemd want ‘dit plan is in goede samenspraak met Dienst Huisvesting en het Studentensportcentrum tot stand gekomen’, aldus Arjan van den Hoogen, projectleider van ‘Dommel door Eindhoven’.

Herman Rikhof, coördinator Campus 2020 van Dienst Huisvesting, beaamt de goede samenwerking. “Vanaf het begin in 2007 vonden wij het meer meanderen van de Dommel een uitstekend voorstel. Sterker; het sloot helemaal aan bij ons oude idee om de kwaliteit van de Dommel meer zichtbaar te maken.” In het vorige masterplan van ’96-‘97 van de werkgroep Stedenbouw TU/e, waar Rikhof voorzitter van was, werd het al beschreven. Toen duidelijk werd dat het Waterschap eerst de Dommel moest saneren, is het plan op de lange baan geschoven. Wel werd de toegang tot het TU/e terrein vanuit de stad verbeterd. “Het gebied is toen al meer open geworden. Bezoekers en passanten kunnen onder de bomen door de universiteitsgebouwen zien liggen en vanuit de Campus is ook het stationsterrein te zien. De brug bij Kennispoort laat mensen de Dommel ‘beleven’.”

Zo’n entree tot het terrein staat nu voor de noordkant op het verlanglijstje van Rikhof. Hij hoopt dat de Dommel vanaf de rondweg te bewonderen is - en te bewandelen - vanaf het jaar 2011, twee jaar na het starten van de werkzaamheden.

Het afschuinen van de oevers, het versmallen en op andere plekken verbreden van de bedding zal tot gevolg hebben dat er meer variatie in plant- en diersoorten komt. Het groene lint dat ontstaat heeft de functie van Ecologische Verbindingszone.

Ook de verbinding tussen onderdelen van het LAW-streekpad Brabants Vennenpad op de Campus zal duidelijker aangegeven worden. Helemaal nieuw is de ontwikkeling van een eilandje. Mogelijk wordt dat toegankelijk voor studenten via stepping stones of nog avontuurlijker attributen als lianen.

De slingerende Dommel zoals hij er in de toekomst uit gaat zien.

Overlast
Illustrerend voor de goede samenwerking is het feit dat het Waterschap op verzoek rekening hield met de wensen van het Studentensportcentrum aan de westzijde. In het eerste plan zou de begroeiing op cruciale plekken plaats moeten maken voor vista op de prachtige meanders. Maar liever windvangers dan doorkijkjes, dachten ze bij het Sportcentrum. Ook de bocht die rakelings langs de universiteitsgebouwen gepland stond, is op verzoek van Dienst Huisvesting uit de tekening gehaald.

Rikhof spreekt van een ‘stevige operatie’ die de TU/e tegemoet kan zien. Maar de overlast voor studenten en medewerkers kon nog wel eens meevallen. De bodemsanering vindt grotendeels plaats vanaf een boot. Van hieruit wordt opgezogen grond via een persleiding verpompt naar een locatie buiten het terrein. Overige werkzaamheden vinden plaats vlak langs de oevers. Alle bruggen zullen blijven zoals ze zijn. De oude afgesloten brug, waar zelfs al gras op groeit, komt goed van pas als verbindingsroute voor allerlei beestjes.

Totale kosten voor het beekherstel op TU/e terrein bedragen 1.250.000 euro, op rekening van het Waterschap. Een ton zal de TU/e zelf bijdragen voor aanvullende werkzaamheden./.