Chattarbir Singh: ‘Drempels in je hoofd’

Commercieel aan de slag met productie van hartkleppen

Gala Japie in zwart en wit
Studentenfracties willen gezamenlijk BSA-standpunt
13 maart 2008 - De studentenfracties in de universiteitsraad, PF en Groep-één, beraden zich over het standpunt dat men gaat innemen met betrekking tot de invoering van een bindend studieadvies (BSA) aan de TU/e. Het streven is wel om het College van Bestuur tegemoet te treden met één gezamenlijk standpunt.

Studentengroepering PF was in het verleden altijd mordicus tegen de invoering van een bindend studieadvies. In 2004 wilde de PF zelfs niet instemmen met het Instellingsplan omdat daarin nog de mogelijkheid open bleef dat het BSA op termijn zou worden ingevoerd. Volgens de huidige fractievoorzitter Alexander Degenkamp is zijn achterban er nog altijd geen voorstander van. “Maar we zijn er nog niet uit wat de beste manier is om hier mee om te gaan”, aldus Degenkamp. “We hebben het pas vorige week in het Presidium te horen gekregen van collegevoorzitter Lundqvist en zijn ons nu aan het beraden op ons standpunt. Moeten we er weer keihard ‘nee’ tegen zeggen, of is het toch verstandiger om er intensief over te gaan meedenken en meepraten.”

Wel is al duidelijk dat de PF in deze kwestie gezamenlijk gaat optrekken met studentenfractie Groep-één. Fractievoorzitter Ronald Beekhuizen: “Ik denk dat het heel belangrijk is dat we tot één gezamenlijk standpunt komen. Want als we het samen niet eens kunnen worden hierover, hoe kunnen we dan het College van Bestuur overtuigen.” Ook Beekhuizen laat weten dat Groep-één de kwestie nu aan het bestuderen is. “Belangrijk voor ons zijn de randvoorwaarden: bij hoeveel studiepunten komt de grens te liggen, hoe gaat men de studiebegeleiding wezenlijk verbeteren en op welke wijze worden studenten uiteindelijk weggestuurd.” Wat Beekhuizen nu al wel verbaasd is het feit dat er in de projectgroep die ermee aan de slag gaat, nog geen student zit. “Ik neem dat het CvB toch ook geïnteresseerd is de mening van de groep die het direct betreft. Maar wellicht wil men die mening op een andere manier te horen krijgen.”/.