‘Brug slaan tussen Nederland en Bosnië’

Aluminium editie van Kolonisten

Koninginnedag in Eindhoven
TU/e bespaart miljoenen op brandveiligheid
7 mei 2008 - De TU/e bespaart miljoenen door eerder voorgenomen brandveiligheidsmaatregelen te minimaliseren voor de gebouwen die binnen enkele jaren gesloopt of gerenoveerd worden. De universiteit zet ‘beheersmaatregelen’ in om de brandveiligheid op peil te houden, zoals brandwachten bij tentamens.

De TU/e gaat een groot aantal van haar gebouwen de komende jaren onder handen nemen, in het kader van Campus 2020, het masterplan huisvesting van de universiteit. Tegelijk moet de TU/e de brandveiligheid opkrikken door de toegenomen veiligheidseisen. Dat betekent dat de universiteit kostbare investeringen moet doen in gebouwen die binnen afzienbare tijd gestript worden of tegen de vlakte gaan. Zonde van het geld, vindt het universiteitsbestuur, en zette daarom flink het mes in de ruim acht miljoen aan maatregelen die volgens de bouwwetgeving gerealiseerd zouden moeten worden.

De universiteit geeft nu zo’n anderhalf miljoen minder uit aan het Hoofdgebouw dan de begrote 2.350.000 euro voor extra brandveiligheid. Voor N-laag, dat mogelijk medio 2010 al gesloopt wordt, is de besparing grofweg 840.000 euro. Voor Corona gaat het om twee ton. W-hoog en W-laag moeten nog onder loep genomen worden. Een totaal voor alle bezuinigingen kan Dienst Huisvesting (DH) mede daarom nog niet geven.

De universiteit bezuinigt vooral op compartimentering. In N-laag ziet de universiteit verder af van het aanpassen en certificeren van de brandmeldinstallatie, net als op verdiepingen vijf tot en met elf van het Hoofdgebouw. Dit laatste omdat de bewoner, de faculteit Wiskunde en Informatica, binnen enkele jaren verhuist naar een nieuw gebouw, waarna het Hoofdgebouw danig gerenoveerd wordt. De verdiepingen beneden vloer vijf krijgen wel het volledige pakket veiligheidsvoorzieningen. In alle genoemde gebouwen worden wel de noodverlichting en de vluchtwegaanduiding verbeterd. Ook vernieuwt DH er de brandslanghaspels.

De universiteit wil de veiligheid in deze gebouwen toch verhogen, onder meer met beheersmaatregelen. Hiervoor zijn afspraken gemaakt met de gebouwbeheerders, vertelt ing. Bert Verheijen van DH. Zo wordt in N-laag, Corona en het Hoofdgebouw de 'vuurlast' omlaag gebracht door zoveel mogelijk brandbaar materiaal op een andere plaats op te slaan. Ook moet bij grote groepen mensen - bijvoorbeeld bij tentamens - in het vervolg een brandwacht aanwezig zijn.

DH heeft deze week overleg met de brandweer Zuid-Oost Brabant over de maatregelen. "We gaan er niet zonder meer mee akkoord", laat Toon Verhoeven weten, hoofd preventie bij de brandweer. Hij wil eerst een duidelijk overzicht krijgen van de geplande voorzieningen en de bouwplannen. Verder stelt hij één absolute eis: alles wat te maken heeft met vluchtwegen moet honderd procent in orde zijn. Iedereen moet er veilig uit kunnen; of het gebouw daarna helemaal afbrandt, is van minder belang.

De gebouwen die de universiteit niet aanpakt in Campus 2020, zoals Helix en Vertigo, zijn qua brandveiligheid al vrijwel helemaal op niveau, conform de bouwwetgeving. Gebouw Potentiaal valt weliswaar onder Campus 2020, maar krijgt toch het volledige pakket aan maatregelen. Dit omdat het gebouw doodlopende gangen zonder nooduitgangen heeft, waardoor extra ingrepen nodig zijn.