Op zoek naar de juiste timing

Bijzondere bijbanen van studenten

Kater na race in betonkano
Bedrijvendag Bouwkunde knetterend van start
22 mei 2008 - In Vertigo presenteerden zich gisteren, 21 mei, 35 bouwbedrijven en ingenieursbureaus die op zoek zijn naar geschikt nieuw personeel. Sinds 2000 organiseren studenten van de faculteit Bouwkunde hun eigen bedrijvendag los van de bedrijvendag die de Wervingsdagen elk jaar houden in het Auditorium. De dag werd knetterend ingeluid door de Houthakkers Roadshow.
Foto: Bart van Overbeeke

Hierbij was echter geen sprake van bot hak- en kapwerk, maar juist van een subtiel gebruik van de kettingzaag. Dat leverde in het tijdsbestek van een half uur een beeld van een uil en een havik op.

In het ochtenddebat werd met vertegenwoordigers uit de bouwwereld gesproken over de stelling of de masteropleidingen van Bouwkunde ook de studenten afleveren waar de markt op zit te wachten. De directeuren Martin Vink van Haskoning en Wouter Don van VolkerWessels hebben over het niveau van de Eindhovense bouwkundestudent niet te klagen. Waardering was er vooral voor de breedte van de opleidingen. Daarmee zou Eindhoven toch wel voorliggen op Delft.

Volgens Ger Maas, deeltijdhoogleraar bij Bouwkunde en directeur bij de BAM Groep, is het voor net afgestudeerden belangrijk om in je nieuwe baan dicht bij jezelf te blijven. “Dat klinkt wat populair”, zei Maas, “maar ik bedoel ermee dat je niet klakkeloos verkeerde bestaande praktijken moet overnemen. Als net afgestudeerde ben je juist aangenomen omdat je goed bekend bent met de laatste ontwikkelingen op het vakgebied.”

Overigens dacht het merendeel van de toehoorders drie maanden na afstuderen al wel een baan gevonden te hebben.