Sport- en speldag Personeels-vereniging

Master Automotive

English mass

Lundqvist: ‘Veiligheid staat voorop’

Collegevoorzitter reageert in universiteitsraad op verhalen over brandbeveiliging TU/e

29 mei 2008 - “Bij het College van Bestuur staat de veiligheid van studenten, medewerkers en bezoekers van de universiteit onder alle omstandigheden voorop.” Die mededeling deed collegevoorzitter Amandus Lundqvist maandag in de universiteitsraad. Hij reageerde daarmee op twee artikelen uit Cursor over de brandveiligheid aan de TU/e.

Collegevoorzitter Lundqvist hoopt dat er snel een einde komt aan de ‘indianenverhalen’ over de brandveiligheid aan de TU/e. Dat zei hij maandag in de universiteitsvergadering. “Bij nieuwbouw, verbouw of renovatie wordt bij de betrokken gebouwen alsnog aan alle eisen voldaan.”

De TU/e pleegt te allen tijde open overleg met de brandweer over beperktere aanpassingen of beheersmaatregelen wat betreft brandveiligheid. Als voorbeeld van een gebruikersbeperking noemde Lundquist de Tureluur, de kleine conferentieruimte boven in het Hoofdgebouw. Nog slechts bij uitzondering zou van deze ruimte gebruik gemaakt kunnen worden. “En als dat toch het geval is, staat er een brandwacht voor deur.” Die laatste maatregel geldt volgens hem voor alle bijeenkomsten boven de vierde verdieping in het Hoofdgebouw, waarbij veel mensen aanwezig zijn. Op die bovenste verdiepingen worden namelijk geen brandcompartimenten aangebracht.

U-raadslid ir. Sjoerd Ypma van de personeelsfractie sprak zijn bezorgdheid uit over de situatie in Potentiaal (het vroegere E-hoog). Volgens Ypma zitten hier mensen als ratten in de val wanneer in het middenstuk bij de liften brand uitbreekt. Mensen in de noord- en zuidvleugel van het gebouw zouden dan geen mogelijkheid meer hebben om nog uit het gebouw te komen. Lundqvist liet later weten dat in Potentiaal maatregelen worden uitgevoerd die de veiligheid van vluchtwegen moeten garanderen. Bij doodlopende gangen wordt in alle aangrenzende kamers branddetectie aangebracht. Het totale pakket aan maatregelen vergt een investering van ruim negen ton. Over het pakket is overeenstemming met de brandweer./.