“Kijk, dit is nu mijn kindje”

Gotthardtunnel en Zwitserse identiteit

Buitentoernooi Hajraa haalt nat pak
C,mm,n: virtuele garage voor autoconcepten
20 juni 2008 - Autofabrikanten sleutelen altijd in het diepste geheim aan nieuwe modellen. Dat het ook anders kan, wil C,mm,n bewijzen. Dit project van 3TU is een open platform waar iedereen een bijdrage kan leveren aan een schone, lichte en slimme auto. C,mm,n houdt vrijdag 27 juni een denksessie op de TU/e. x1_s.jpg
De eerste conceptwagen van c,mm,n

De eerste denksessie van C,mm,n vond in februari plaats in Delft. Het werd een open bijeenkomst waar technici, kunstenaars, gepensioneerden en zelfs kinderen hun zegje deden. Om meer richting aan de discussie te geven, zullen in Eindhoven gastsprekers een voordracht houden. Aansluitend worden in groepjes verdere ideeën uitgewerkt. Iedereen is welkom tussen 10.00 en 16.00 uur in het lab van Automotive Engineering Science van de faculteit Werktuigbouwkunde.

C,mm,n (spreek uit als Common, red.) is een soort virtuele garage waar iedereen over de vloer kan komen met ideeën. Techniek, design, marketing, mobiliteitsplannen, het maakt in wezen niets uit. Iedere bijdrage via internet kan een vruchtbare discussie op gang brengen en nieuwe concepten opleveren. “Autofabrikanten bouwen meestal voort op bestaande vormen. Bij open source development denk je minder volgens traditionele lijntjes”, aldus Igo Besselink van de faculteit Werktuigbouwkunde.

Volgens de universitair docent voertuigdynamica heeft een dergelijke uitwisseling zijn waarde allang bewezen bij de ontwikkeling van software.
Toch houdt hij zijn reserves. “Zet je een autoconcept zomaar op internet? Hoe ga je om met het ontwerp? Wat betekent dat voor licenties? Allemaal vragen waar we nog een antwoord op zoeken.”

C,mm,n is ontstaan uit een competitie die de stichting Natuur en Milieu in 2005 opzette. Op zoek naar de ideale auto, werden de drie Nederlandse technische universiteiten gevraagd om mee te doen. Zij bundelden hun krachten, wat resulteerde in een conceptwagen die in 2007 op de AutoRAI veel bekijks trok. Om een vervolg aan dit succes te geven, wil C,mm,n in 2009 opnieuw pronken met een nieuw innovatief model. De keuze om toe te werken naar een nieuw model voor de AutoRAI is bewust genomen. Besselink: “Het voorkomt dat we niet verzanden in al te academische discussies.”

Meer informatie via: www.cmmn.org