“Kijk, dit is nu mijn kindje”

Gotthardtunnel en Zwitserse identiteit

Buitentoernooi Hajraa haalt nat pak
Thêta  zoekt olympische roeiers
24 juni 2008 - De Eindhovense Studenten Roeivereniging Thêta wil minstens 24 'high potentials' binnen halen om te trainen voor de Olympische Spelen (OS) van 2012 in Londen. De club heeft daarom nu de actie 'De Olympische Droom' gelanceerd. Het is voor het eerst dat Thêta zo’n grote groep gaat klaarstomen . x3_s.jpg

Enkele Thêta-leden hebben het plan bedacht. De vereniging heeft wel vaker studenten op een dergelijke manier begeleid. Volgens Thêta-bestuurslid Pim van Loon is het geen vergezochte droom. "Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die in hun studententijd begonnen met roeien en heel ver zijn gekomen. Het grote voorbeeld is Dirk Lippits die in 1995 bij ons kwam." Lippits, oud-student Scheikundige Technologie aan de TU/e, haalde in 2000 bij de Spelen in Sydney een zilveren medaille in de dubbelvier.

Om de roeitalenten te vinden, is een website in het leven geroepen: www.deolympischedroom.nl. Verder hangt de club posters op en presenteert ze zich op 12 augustus op de sportmarkt tijdens de introductieperiode van de TU/e.

Het programma moet op 24 augustus starten. Eén van de trainers en coaches is een oud-WK-roeier van Thêta. Tijdens de training wordt de vooruitgang regelmatig gemeten. De groep moet in 2009 deelnemen aan het Ernst & Young Klassement voor Eerstejaars Achten en daarna doortrainen voor de Olympische Spelen.

De vereniging heeft de middelen om het op plan te starten. Van Loon: "Voor de afronding in de laatste jaren zoeken we naar sponsors." Als het plan slaagt, wil de vereniging deze aanpak herhalen.

Wat er nodig is om de Olympische Spelen te bereiken? Vooral lengte zo blijkt, want de eis voor inschrijving is dat olympische roeies minstens 1,92 meter groot zijn. Verder is doorzettingsvermogen en een sportief verleden handig. Meer informatie vinden of aanmelden kan via de site.