Vreselijk veel zin om naar Ghana te gaan

Stapje dichterbij goedkopere medicijnen

Waterpolo met kater
Bunker binnenkort rookvrij
26 juni 2008 - De Bunker is vanaf 1 juli helemaal rookvrij. Alleen bij de drie studentenverenigingen mag nu nog gerookt worden, maar over een week is dat verleden tijd. Er komen geen rokersruimtes; wie een sigaret op wil steken, moet naar buiten. In de andere delen van de Bunker, waar onder meer de cultuurverenigingen zitten, mag al sinds de verbouwing van vorig jaar niet meer worden gerookt.

De Landelijke Kamer van Verenigingen zocht uit in hoeverre het rookverbod voor de horeca ook geldt voor sociëteiten van studentenverenigingen. Daaruit bleek dat ook deze verenigingsruimtes rookvrij moeten worden.

“We hebben op 2 juli een volledig rookvrij na-tentamenfeest”, vertelt ESC-president Rudy Hover. Zijn vereniging kent een behoorlijk percentage rokers - meer dan twintig procent, schat hij. Er is over gesproken om de benedenbar als rokersruimte in te richten, maar daar ziet het ESC voorlopig toch vanaf. “We willen de groep niet opdelen op verenigingsavonden”, stelt Hover.

Ook bij Demos en bij SSRE worden op 30 juni de laatste sigaretten gerookt. Zij hebben evenmin plannen om speciale ruimtes of voorzieningen te regelen voor rokers. “We maken buiten geen gezellige hoek. We willen dat mensen gezellig binnen aan de bar zitten”, licht Demosbestuurder Jolet van Erum toe. De club gaat leden nog instrueren om bij het roken buiten te waken voor overlast. De uitgang van de sociëteit ligt bij een woonwijk. /.