Vreselijk veel zin om naar Ghana te gaan

Stapje dichterbij goedkopere medicijnen

Waterpolo met kater

Jan Blom geridderd bij afscheid

27 juni 2008 - Prof.dr.ir. Jan Blom krijgt vandaag een lintje, uit handen van de Eindhovense burgemeester Rob van Gijzel. Hij wordt Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Blom geeft vandaag zijn afscheidscollege, waarin hij verkondigt dat de wereld tot 2050 vastzit aan kolen en kernenergie. "Twee duivelse opties", aldus Blom, hoogleraar elektrische energie-systemen.

x2_s.jpg
Jan Blom. Foto: Bart van Overbeeke.

Gezien de huidige bijdrage van duurzame energiebronnen mag je niet verwachten dat die voor 2050 een substantiële bijdrage aan de wereldenergievoorziening kunnen leveren, denkt Blom. De enige opties zijn dan kolen en uranium, want die zijn nog voor vele honderden jaren beschikbaar. Dit zegt de vertrekkende hoogleraar in zijn afscheidsrede ‘Leven met energie’.

Tegelijk moet hard gewerkt worden aan de ontwikkeling en toepassing van duurzame bronnen, vindt Blom. Dan is het mogelijk om in 2050 ook daadwerkelijk een overwegend duurzame energievoorziening te hebben. De grootste uitdaging voor de komende tijd is volgens de hoogleraar kwantitatieve groei van de economie om te zetten in een kwalitatieve groei. Een groei waarbij de belasting van het milieu niet verder toeneemt.

Jan Blom (1943) krijgt zijn lintje 'op grond van zijn grote verdiensten voor het wetenschappelijk onderzoek en onderwijs voor de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en in het bijzonder voor de Elektrische Energietechniek', aldus het persbericht.

Als student al zette hij zich in voor de opbouw van wat toen nog de 'Technische Hogeschool Eindhoven' heette. Zo ijverde hij in 1966 voor een ontmoetingsruimte voor studentenverenigingen – en met succes. Niet veel later verrees aan de Kennedylaan de Bunker.

Na zijn afstuderen, in 1966, begon hij een actieve wetenschappenschappelijke carrière. Hij ging in ’73 naar de VS, naar Stanford University. Blom maakt deel uit van internationale advies- en onderzoekscommissies. Van 1981 tot 1998 was hij in dienst bij KEMA, waarvan tien jaar als directeur. Sinds 2000 is hij hoogleraar elektrische energiesystemen aan de TU/e. Hij was voorzitter van de faculteitsraad, en van 2002 tot en met 2006 was hij decaan van de faculteit Elektrotechniek. Ook was hij voorzitter van de lustrumcommissie van het tiende lustrum van de TU/e.

Vorige maand stond in Cursor een afscheidsinterview met Blom.