Vreselijk veel zin om naar Ghana te gaan

Stapje dichterbij goedkopere medicijnen

Waterpolo met kater
Job Vissers haalt NK-titel binnen
30 juni 2008 - 'Ik ga er volledig voor', zei Job Vissers een dikke maand terug over het NK, na zijn overwinning in de Omloop der Kempen. En het is hem gelukt: gisteren kwam de 23-jarige student Scheikundige Technologie als eerste renner in de klasse Elite zonder Contract over de streep. In de totaalranking - de wielrenners met en zonder contract reden tegelijk - werd hij negende. En dat ondanks een lekke band. x4_s.jpg
Foto: wielerfoto.nl

De 'elite zonder contract' is de klasse voor renners die in verenigingsverband meedoen en nog geen contract hebben bij een grote wielerploeg. Vissers komt uit voor vereniging TML/Dommelstreek. De elite zonder contract en de elite met contract fietsten gisteren tegelijk hetzelfde NK-parcours, rond het plaatsje Ootmarsum.

Vissers heeft wel moeten knokken in Ootmarsum. Vijf rondes voor het einde kreeg hij te maken met een lekke band, waarna hij zijn uiterste best moest doen om terug in de race te komen. Vissers: "Ik dacht, oh nee, dat zal me toch niet fataal worden?" Maar na een comeback in de laatste zeventig kilometer kon hij dan toch het Nederlands kampioenschap op zijn naam zetten. “Dit gaat zeker nog wel gevierd worden”, zei hij vanuit de auto op weg naar huis.

Na zijn overwinning in de Omloop van de Hoeksche Waard, een kleine maand geleden, heeft Vissers alles op alles gezet om het Nederlands kampioenschap binnen te slepen. Hierbij hoorde ook een volle week trainen in Frankrijk. Op de vraag of deze eerste plek dan ook in de lijn der verwachtingen lag antwoordt hij nuchter. "Ik ging wel voor een plek op het erepodium, maar het blijft altijd van de dag afhankelijk."

Alle roem is hem nog niet naar zijn hoofd gestegen. Hij is eerst van plan om netjes zijn studie af te ronden, voordat hij zich gaat storten op een serieuze wielercarrière. Na zijn eerste plaats bij de Omloop van de Hoeksche Waard, en de winst in de Omloop der Kempen medio mei, had Vissers de gesponsorde ploegen al voor het uitkiezen. Maar met deze kampioenstitel op zak lijkt niets een loopbaan als professioneel renner nog in de weg te staan.

Job Vissers, uithijgend na de wedstrijd.
Foto: ©Rudie Ottens/www.ottie.nl