Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 4 september uit.
Kennisembargo Iraniërs geldt niet voor TU/e
7 juli 2008 - De Nederlandse regering heeft afgelopen vrijdag bekend gemaakt dat studenten en promovendi uit Iran in het vervolg geen toegang meer krijgen tot locaties en studierichtingen waar nucleaire kennis kan worden opgedaan. De maatregelen treffen de TU/e niet; hier blijven Iraniërs welkom.

Vrijdag 4 juli vaardigde de Nederlandse regering een kennisembargo uit voor Iraanse onderdanen dat betrekking heeft op vijf locaties en negen specifiek omschreven onderwijs- en onderzoeksgebieden in de natuurwetenschappen en techniek.

Het gaat daarbij bijvoorbeeld om de onderzoeksreactor van de TU Delft, of om onderwijs of onderzoek dat gericht is op de ontwikkeling van vaste en vloeibare raketbrandstoffen. Het embargo vloeit voort uit VN-resolutie 1737, waarbij de lidstaten wordt gevraagd om de verspreiding van nucleaire technologie naar Iran tegen te gaan. Nederland is op dit moment het enige VN-land dat deze specifieke maatregelen neemt.

Volgens Cees van Keulen, woordvoerder van de TU/e, biedt de Eindhovense universiteit geen opleidingen aan waarbij Iraniërs geweerd moeten worden. Het College van Bestuur heeft hierover contact gehad met het ministerie van OCW, aldus Van Keulen.

Begin van dit jaar voerde de TU/e nog een extra procedure in om aspirant-studenten uit Iran te screenen. Na screening moest het ministerie dan de beslissing nemen of de kandidaat een verblijfsvergunning kon krijgen. De TU/e wilde destijds niet garanderen dat een student geen ‘verboden’ nucleaire kennis kan opdoen.