Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 4 september uit.

3,4 miljoen voor onderzoek bereikbaarheid Randstad

16 juli 2008 - Hoe zorgen we ervoor dat de Randstad over een jaar of 25 zo goed mogelijk bereikbaar is? De rijksoverheid trekt 3,4 miljoen euro uit voor vier universitaire onderzoeksprojecten die zich over deze vraag gaan buigen. De TU/e is betrokken bij drie van de vier projecten. x15_s.jpg

Het project 'slimmere reizigersinformatie' staat onder leiding van TU/e-hoogleraar Harry Timmermans. Het wordt uitgevoerd in samenwerking met de TU in Delft en de Vrije Universiteit. De onderzoekers gaan bekijken hoe reizigers omgaan met reizigersinformatie, zoals reistijdvoorspellingen bij files. Ze letten hierbij nadrukkelijk op de voortschrijdende ict-ontwikkelingen om ongewenste neveneffecten van reizigersinformatie, zoals verplaatsing van de congestie, te voorkomen.

Ook de grote stromen recreatief verkeer zijn van invloed op de bereikbaarheid. Wetenschappers van de TU Delft, samen met de TU/e en de Vrije Universiteit, gaan proberen meer inzicht te krijgen in de behoeften en keuzes van reizigers rond recreatie en mobiliteit. Ze nemen daarbij veranderende omstandigheden mee, zoals de stijgende vraag naar recreatie en de gevolgen van klimaatverandering.

'De grote samenhang' staat centraal in het onderzoeksproject 'Synchronizing networks'. De betrokken onderzoekers, van de TU Delft, TU/e en Radboud Universiteit Nijmegen, gaan een supernetwerk ontwikkelen waarin verkeer en vervoer van personen, belangrijke bestemmingen en activiteitenpatronen in tijd, ruimte en 'virtuele ruimte' met elkaar in verband worden gebracht. Dit met als doel ontwerpers en planners meer inzicht in gedragspatronen van reizigers.

Een vierde project richt zich op duurzamer goederenvervoer. Focus ligt hierin op het sterk groeiende goederenvervoer rond de drie Randstedelijke mainports: de twee havens en Schiphol.

De middelen hiervoor komen uit het NWO-programma Duurzame Bereikbaarheid Randstad (DBR), een initiatief van de ministeries van Verkeer en Waterstaat, Economische Zaken en Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. Dit programma is gericht op optimale bereikbaarheid op de langere termijn (2030 tot 2040). Het heeft een looptijd van zes jaar, en er is zo'n tien miljoen euro voor beschikbaar. In 2009 volgt een tweede ronde waarin nieuwe voorstellen kunnen worden ingediend.