Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 4 september uit.

URE haalt eerste plaats met ontwerp nieuwe auto

17 juli 2008 - University Racing Eindhoven heeft bij de Formula Studentwedstrijd in Silverstone, afgelopen weekend, de eerste prijs gewonnen met het ontwerp van de nieuwe auto, de URE05. De bestaande auto, de URE04, liep een gebroken aandrijfas op en eindigde daardoor bij de races op een overall 26ste plaats. Het team hoopt zich over drie weken te revancheren, op Hockenheim.

x16_s.jpg
Een eerste indruk van de URE05, de Eindhovense raceauto voor volgend collegejaar.

De URE05 is de auto die University Racing Eindhoven het komende seizoen gaat bouwen, om over precies een jaar weer aan de daadwerkelijke races mee te doen. Volgens Bart Beenker van URE had de jury 'niets dan lovende woorden' over voor het Eindhovense werk.

In de racecompetitie, met de URE04, waren de resultaten ook veelbelovend, tot de aandrijfas brak. Zo werd bij de acceleratiewedstrijd de zesde plaats gehaald, tussen 71 andere deelnemers. "Zo goed hebben we het nog nooit gedaan", aldus Beenker. "Het is de vraag waar we in de totaaluitslag terecht waren gekomen als de auto niet kapot was gegaan." Het team probeerde ter plekke nog een nieuwe as te maken, maar die bleek niet sterk genoeg.

Over drie weken is de tweede grote Formula Student wedstrijd, op Hockenheim in Duitsland. Beenker denkt dat daar een top-5 klassering haalbaar is. En op de acceleratietest zou zelfs de top-3 gehaald kunnen worden.

Bij de Formula Student competitie is het uitgangspunt dat de teams doen alsof ze een prototype ontwikkelen dat gekeurd wordt om te bezien of het in productie genomen gaat worden. De doelgroep voor de auto is de zogenaamde 'weekend racer'. De auto moet dus niet alleen snel zijn en goed weggedrag hebben, maar ook nog goedkoop zijn in aanschaf en onderhoud. En er goed uitzien natuurlijk.