Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 4 september uit.

Huurprijs kamers per vierkante meter niet omhoog

23 juli 2008 - De prijs die studenten in Eindhoven betalen aan kamerhuur per vierkante meter kamer, is het afgelopen jaar niet gestegen. Dat blijkt uit cijfers van de site kamernet.nl. Wel steeg de gemiddelde huurprijs van kamers van 261 euro in mei 2007 naar 275 euro afgelopen maand; een stijging van 5,4 procent.

De vierkante meterprijs blijft ongeveer zestien euro in Eindhoven. Daarmee zit Eindhoven royaal onder het landelijke gemiddelde van achttien euro per vierkante meter. Ter vergelijking: in Amsterdam kost een vierkante meter gemiddeld 24 euro.

De prijzen liggen in Eindhoven nog ruimschoots onder de maximale prijs die studenten bereid zijn te betalen. De uiterste prijs ligt rond de 375 euro, honderd euro meer dan de gemiddelde huurprijs nu.

De cijfers komen van kamernet.nl, dat naar eigen zeggen het grootste deel van de Nederlandse bemiddelingsmarkt voor kamers in handen heeft. "Representatievere cijfers zijn er niet te vinden", aldus Bas Geenen van kamernet.nl.

De stijging van de kamerprijzen ten opzichte van juni 2007 (in plaats van mei 2007) is overigens twee maal zo groot, 10,4 procent. Dit doordat de gemiddelde prijs in het Eindhovense aanbod van kamernet.nl toen tijdelijk een dip kende en uitkwam op 249 euro.