Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 4 september uit.

Bouwkundedocent wint tweede prijs in IEEE-competitie

30 juli 2008 - Dr.ir. Caspar Chorus heeft met zijn proefschrift de tweede prijs gewonnen in de competitie '2008 IEEE Intelligent Transportation Systems Society Best Ph.D. Dissertation Award'. Chorus, die sinds september 2006 bij de vakgroep Urbanistiek van de faculteit Bouwkunde werkt, heeft inmiddels een aardige prijzenreeks binnen gehaald met zijn promotiewerk.

Chorus bestudeerde hoe reizigers omgaan met informatie over hun reis. Hij integreerde theorieën uit de micro-economie, psychologie, marketing en transportwetenschappen in wiskundige modellen van reizigersgedrag. Daarmee onderbouwde hij bijvoorbeeld waarom ov-reisinformatie maar weinig invloed heeft op de vervoermiddelkeuzes van automobilisten.

Het gebeurt niet vaak dat prijzen van 'I triple E' - het Institute of Electrical and Electronics Engineers - in de bouwkundige hoek vallen. Ook voor Chorus - die eerder Technische Bestuurskunde deed in Delft - kwam de prijs onverwacht. "Dit omdat hun focus met name op het 'transportation engineering' vlak ligt; slimme oplossingen voor de automotive industrie. Mijn proefschrift is enigszins complementair daaraan, daar ik modellen heb ontwikkeld waarmee je kunt voorspellen wat het effect is van reisinformatie op mobiliteitskeuzes, zoals routekeuzes of vervoerswijzekeuzes. Blijkbaar waren ze bij IEEE toch wel gecharmeerd van deze studie naar de gedragsaspecten van transporttechnologie. Het feit dat het proefschrift ook dieper ingaat op de wiskundige modelformulering - iets dat vaak onderbelicht blijft in studies naar de gedragsaspecten van transporttechnologie - heeft denk ik geholpen hier."

Het werk leverde de Bouwkundedocent vorig jaar de BIVEC Dissertation Award op, voor proefschriften uit de Benelux op gebied van transport en logistiek. Het jaar daarvoor was er al een eervolle vermelding in INFORMS Transportation Science & Logistics best paper competitie. En Chorus won in 2005 een Fulbrightbeurs om vier maanden onderzoek te verrichten aan het Amerikaanse MIT.

Het onderzoek viel binnen het onderzoeksprogramma 'Behavioral Aspects of a Personal Intelligent Travel Assistant' dat door NWO gesponsord wordt. De uitvoering ligt in handen van de TU/e, in samenwerking met de TU Delft.