Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 4 september uit.
Campus is ruim een week lang kermisdorp
31 juli 2008 - Vrijdag 1 augustus gaat Park Hilaria van start, de Eindhovense kermis op de Kennedylaan. De universiteitscampus is dit jaar voor het eerst het onderkomen van alle kermisexploitanten en hun families - zo'n 500 man in totaal. Ze staan verspreid over drie parkeerterreinen, met slaapwagens, woonwagens, schoolbussen en ook nog gewone caravans. x25_s.jpg
De parkeerplaats achter Traverse, een van de drie parkeerterreinen met onderkomens van kermisexploitanten.

Vorig jaar stonden de kermisfamilies nog op een veld aan de Celebeslaan, vlakbij de Insulindetunnel. Maar dat zit vol kuilen, vertelt hoofd Bedrijfshulpverlening ing. Mirjam Jahnke. Daarom kwamen ze bij de TU/e uit.

De universiteit heeft drie parkeerterreinen beschikbaar gesteld: de parkeerplaats achter Traverse, de parkeerplaats voor de Spaceboxen, en het terrein tussen W-hoog en de W-hal. Daarnaast biedt de TU/e water- en elektriciteitsaansluitingen aan, en uitrijpassen om door de slagbomen te komen. Verder is er een speciaal huishoudelijk reglement opgesteld, waarin bijvoorbeeld staat dat niet gebarbecued mag worden.

In totaal staan zo'n honderd wagens op de drie terreinen. De meeste daarvan zijn geen gewone caravans. Er zitten exemplaren bij die, als alles is uitgeklapt en uitgeschoven, een woonoppervlak bieden van tweehonderd vierkante meter. Verder staan er een stuk of vijftien slaapwagens, en drie schoolbussen waarin de kinderen onderwijs krijgen. Ook nu - voor deze kinderen is er geen zomervakantie.

Park Hilaria telt meer dan honderd attracties en verkooppunten met versnaperingen. De organisatie spreekt van 'meer dan kermis alleen'. Er zijn dagelijks gratis live optredens van artiesten in een feesttent, er is straattheater, en er staat een heus circus. Daarnaast is er een dancetent met elke dag andere bekende deejays.

De voorbereidingen voor de kermis begonnen al op 23 juli, toen ging het stuk Kennedylaan waaraan de TU/e ligt op slot. En daarmee ook een van de drie toegangen tot de campus. Deze toegang blijft dicht tot 10 augustus. De kermis zelf draait tot en met woensdag 6 augustus.

Foto: Rien Meulman