Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 4 september uit.

'Inschrijvingsmarkt' voor nieuwe internationale studenten

8 augustus 2008 - Weinig zo lastig als formaliteiten regelen in een nieuw land waar je net bent aangekomen. Daarom konden de nieuwe internationale masterstudenten van de TU/e vandaag in een keer alle inschrijvingen regelen, bij universiteit, gemeente, bank en verzekeraar. Momenteel zijn ongeveer honderd nieuwe masterstudenten in Eindhoven voor een drie weken durend introductieprogramma. x29_s.jpg
De inschrijvingsmarkt. Foto: Bart van Overbeeke.

De studenten komen uit landen als China, Mexico, India, Turkije, Rusland, Zuid-Korea en Vietnam. In de hal van het Hoofdgebouw stonden vandaag kraampjes waar de studenten in groepjes van vier langs geleid werden.

Doel van de 'inschrijvingsmarkt' is natuurlijk om het de buitenlandse nieuwkomers zo makkelijk mogelijk te maken. Met datzelfde doel werden ze vorige week allemaal individueel van het station afgehaald. De 'afhalers' stonden klaar met de sleutels van het nieuwe onderkomen van de nieuwkomers, en brachten ze ook daar naartoe.

De eerste week zit er voor deze groep buitenlanders nu op. Die stond vooral in het teken van cursussen, zoals Nederlands, Engels en cultuurverschillen. Waarin bijvoorbeeld werd aangestipt dat je niet verbaasd moet opkijken wanneer een Nederlander volstaat met een kort 'hoi', terwijl-ie de vorige avond in de kroeg nog uren aaneen met je heeft staan praten, weet Introcommissievoorzitter Ruud Boesten te vertellen.

Volgende week lopen de internationale studenten grotendeels mee in de reguliere Intro, van de nieuwe Nederlandse studenten. "Grote vraag is hoe het mengt", aldus Boesten. De begeleiders wordt in ieder geval op het hart gedrukt daarop te letten. "We hopen dat het samen heel gezellig wordt."