Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 4 september uit.

Twee programma's 'ondernemersschap' voor TU/e-studenten

20 augustus 2008 - Studenten van de TU/e kunnen aan twee certificaatprogramma's deelnemen die gericht zijn op ondernemersschap. Een daarvan is specifiek voor masterstudenten en draait helemaal op de TU/e. Het tweede wordt gehouden aan de Universiteit van Tilburg (UvT), en is ook toegankelijk voor bachelorstudenten. De inschrijving voor dit Tilburgse programma sluit zondag 31 augustus.

Het TU/e-certificaatprogramma Technology Entrepreneurship draait rond het afstuderen in de masteropleiding. Groepjes studenten werken voor hun afstuderen samen aan het uitwerken van een innovatief idee dat aan de TU/e is bedacht, en maken uiteindelijk een business plan. Vooraf moeten alle deelnemers negen ECTS aan vakken volgen rond ondernemersschap, in te passen in de vrije keuzeruimte.

Ook krijgen de studenten gedurende het traject workshops 'ondernemersvaardigheden'. Het programma bestaat sinds 2005 en telde vorig jaar zo'n twintig deelnemers. Meer dan de helft van de projecten leidt tot de oprichting van een bedrijf, vertelt programmaverantwoordelijke dr.ir. Peter Verdaasdonk. Wie deel wil nemen, kan zich bij hem aanmelden. Meer informatie staat op de website.

Eindhovense studenten gewenst
Wie niet wil wachten tot de master, kan al eerder naar Tilburg. Door een samenwerking met de TU/e kunnen Eindhovense studenten daar voor niets deelnemen aan het certificaatprogramma Kennisintensief Ondernemersschap. De enige eis voor deelname is dat honderd ECTS aan studiepunten binnen moet zijn. Studenten uit Eindhoven zijn zeer gewenst, laat 'Tilburg' weten, vanwege de inbreng van de technische component.

Een verder verschil is dat deze cursus geen studiepunten oplevert, en dus geheel extra-curriculair is. Uitgedrukt in ECTS bedraagt de studielast twaalf ECTS, gedurende twee blokken zijn er elke maandagavond bijeenkomsten in Tilburg. Daar staan onder meer op het programma: colleges, vaardigheidstrainingen, intensieve begeleiding, bedrijfsbezoeken, het ontwikkelen van ondernemerscreativiteit en een coach uit het bedrijfsleven.

Ook hier wordt gewerkt aan een business plan; voor het beste plan geeft een jury een geldprijs om het plan in de praktijk te gaan brengen. Afgelopen jaar ging dit Tilburgse programma van start, met twintig deelnemers, waarvan één van de TU/e. Meer informatie is te vinden op de site van de UvT.

De programma's kennen nu nog een overlap qua inhoud en qua doelgroep. Het is de bedoeling dat door verdergaande samenwerking tussen de UvT en de TU/e op gebied van ondernemersschapsonderwijs de twee programma's verder op elkaar worden af gestemd.