Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 4 september uit.

Krakende koppen op wiskunde-workshop

21 augustus 2008 - Hoe maak je sneeuw en ijs hard? Hoe laat je planten optimaal groeien? Hoe wek je met een vlieger zoveel mogelijk stroom op? Over dit soort hersenkrakers buigen vijftig Europese masterstudenten wiskunde zich deze week in Traverse, op de TU/e. De workshop heeft als doel problemen in de industrie te benaderen met wiskundige modellering. x39_s.jpg
Deelnemers van de wiskundeworkshop.

Het evenement wordt jaarlijks in een ander land gehouden. De eerste workshop was in 1988. Dit jaar was Eindhoven aan de beurt. De organisatie lag in 1991 voor het laatst in handen van de TU/e.

Leden van het ‘European Consortium for Mathematics in Industry’ hebben de stellingen opgesteld waar de studenten zich op moeten storten. Het zijn stuk voor stuk bestaande problemen, waar de industrie ook nog geen pasklare oplossing voor heeft.

Volgens dr. Michiel Hochstenbach, Universitair Docent bij Wiskunde en Informatica en mede-organisator, doen sommige studenten mee omdat de workshop deel uitmaakt van hun Masterprogramma. “Anderen komen ‘voor hun lol’ of omdat ze het leuk vinden om internationale studenten te ontmoeten en een uitstapje naar het buitenland te maken.”

Zhen Wu uit China en Robert Setekera uit Uganda studeren tijdelijk aan de TU/e. Volgens hen lijken veel problemen op het eerste gezicht gemakkelijk, maar zijn ze bij nader inzien ingewikkeld. De studenten moesten bijvoorbeeld een rotonde zo efficiënt mogelijk inrichten. Auto’s moeten er gemakkelijk op en af kunnen, maar de hoek moet niet te scherp zijn. Robert: “Dat lijkt simpel. Als je naar buiten kijkt, zie je er gewoon één. Als je mathematische modellen uit gaat werken, stuit je toch op problemen.” De studenten en instructeurs zitten nog tot en met vrijdag in Traverse. Ze houden zaterdag presentaties in het Auditorium.