Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 4 september uit.
Scholieren storten zich op scheikunde
22 augustus 2008 - Ontwikkel latexverf. Maak vloeibare kristallen. Vervaardig een oplossing van zware metalen en vergelijk dit met Dommelwater. Voor dit soort onderzoeksvraagstukken zagen 112 vwo-scholieren zich deze week gesteld, bij de faculteit Scheikundige Technologie (ST) van de TU/e. x41_s.jpg

ST onthaalt inmiddels voor de 23ste keer de scholieren, die aan de vooravond van 6 vwo staan. Het aantal aanmeldingen lag op 150, meer dan de faculteit kan toelaten. De interesse ligt al jaren op dit niveau, maar de faculteit heeft plaats voor niet meer dan zo'n 110 scholieren. Ze komen allemaal uit het midden of het zuiden van Nederland.

De scholieren doen deze week proefjes in het Helix-gebouw en proberen tot een oplossing te komen voor een probleem. Het eindresultaat visualiseren ze in een poster.

Ongeveer evenveel vrouwelijke als mannelijke scholieren blijken zich voor de week te interesseren. Studievoorlichtster drs. Nina van Moll: “Het is opmerkelijk dat de verhouding bij dit soort weken al jaren fifty-fifty is, terwijl het merendeel van de ingeschreven studenten mannen zijn.” Veel scholieren brachten de nachten door in het sportcentrum. ’s Avonds waren er aan activiteiten als karaoke en een spellenavond.

Veel leerlingen gebruiken de week om invulling te geven aan het profielwerkstuk dat ze moeten maken op de middelbare school. Anderen willen graag eens met professionele apparatuur aan de slag en aan een project werken. Sommige van de scholieren overwegen om zich in te schrijven bij ST na het behalen van hun diploma. Volgens Van Moll blijkt dit uit een enquête. Die is dit jaar voor het eerst gehouden. De respons kwam van 85 procent van de aanwezige scholieren.