Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 4 september uit.

Afstudeerder ID wint eerste Perspectiefprijs

3 juli 2008 - Ir. Bas Groenendaal, afstudeerder bij Industrial Design, is de eerste winnaar van de nieuwe Perspectiefprijs van de TU/e. De prijs, tienduizend euro en een oorkonde, werd gisteren uitgereikt. De ID’er ontwierp een rond fototoestel met een rechthoekig gat erin, dat getraumatiseerde kinderen kan helpen bij hun herstel. x8_s.jpg
De allereerste winnaar van de Perspectiefprijs: Bas Groenendaal. Foto: Photodette

Er waren ook prijzen voor de beste afstudeerder, de beste ontwerper en de beste promovendus van 2007.

‘Socially engaged design’, zo betitelt Bas Groenendaal zijn fototoestel, dat de naam Scope kreeg. Volgens hem kan zijn fototoestel, een ronde vorm met een rechthoekig gat in het midden, kinderen op meerdere manieren helpen bij het herstel van traumatiserende ervaringen. “Het kind krijgt met dit toestel even de macht in handen over de situatie. Ook leert het beter zijn eigen identiteit en omgeving kennen en het toestel kan functioneren als aanjager voor communicatie met anderen”, aldus de winnaar van de eerste Perspectiefprijs.

Volgens Groenendaal zijn kinderen met Scope vooral bezig met het fotograferen zelf en niet met het resultaat. Zijn toestel beschikt namelijk niet over een schermpje om de geschoten foto direct te bekijken. Daarnaast maakt het rechthoekige gat het onmogelijk om je achter het toestel te verschuilen. De jury, bestaande uit rector Hans van Duijn en de decanen Jan Westra (Bouwkunde) en Piet Lemstra (Scheikundige Technologie), liet zich overtuigen door het verhaal van de ID’er. Volgens Groenendaal bestaat er veel interesse voor Scope, maar zijn er nog geen concrete contacten.

De prijs voor de beste afstudeerder ging naar ir. Marc Stevens van de faculteit Wiskunde en Informatica, voor zijn scriptie over de hashfunctie MD5. Dit is een veelgebruikte beveiligingsmethode voor digitale datastromen. Stevens slaagde erin om de zwakheden van MD5 definitief bloot te leggen. In Duitsland werd op grond van zijn bevindingen vorig jaar de wetgeving op dit gebied aangepast.

De prijs voor het beste ontwerpproject was voor Melina Apostolidou PDEng voor het ontwerpen van elektronische schakelingen voor draadloze ontvangers zoals mobiele telefoons. Een belangrijk aspect bij het ontwerpen van dit soort chips is een laag energieverbruik. Ook heeft de prijswinnares een nieuwe meetmethode ontwikkeld en een nieuw meetsysteem ontworpen. Apostolidou volgde de ontwerpersopleiding Information and Communication Technology en voerde haar onderzoek uit bij NXP Research.

Ontladingen
Dr.ir. Hans Winands van de faculteit Elektrotechniek publiceerde het beste proefschrift van 2007: ‘Efficient Streamer Plasma Generation’. Winands promoveerde op een nieuwe techniek voor reiniging van gassen en lucht met behulp van ultrakorte elektrische ontladingen, zogeheten ‘streamers’. Deze plasmatechnologie was nog niet eerder systematisch onderzocht.

Winands verwierf met zijn onderzoek belangrijke nieuwe inzichten over zowel de elektrische, fysische als chemische eigenschappen van streamers en over het optimaal gebruik van dergelijke streamers in de milieutechnologie. Met een werkend prototype toonde hij aan dat met deze methode zwaveldioxide, stikstofoxide, geurtjes en teer uit gassen kunnen worden verwijderd. Inmiddels werkt Winands verder aan deze techniek in een samenwerking van de TU/e met ingenieursbureau Oranjewoud.