Detecteren van epilepsieaanvallen

Thuis wonen... of op kamers?

Thêta timmert aan de weg
‘Zienswijze’ vertraagt bouw spaceboxen
11 september 2008 - De oplevering van 102 nieuwe spaceboxen, die gebouwd worden achter Potentiaal naast al bestaande units, kent een vertraging van twee maanden. Vestide, het huisvestingsbedrijf voor studenten en onderdeel van Woonbedrijf, moest de bouw noodgedwongen staken toen er bezwaar werd aangetekend. De officiële bouwvergunning wordt pas morgen, vrijdag 12 september, door de gemeente afgegeven.
De fundering van de nieuw te plaatsen spaceboxen achter Potentiaal.
Foto: Bart van Overbeeke

Waarom ging Vestide al aan de slag met de bouw van nieuwe spaceboxen voordat de bouwvergunning was afgegeven? Volgens Harold Evers, districtmanager van Vestide, werd hiertoe besloten omdat de urgentie voor een snelle oplevering zeer groot was. “De spaceboxen zijn voornamelijk bedoeld voor de huisvesting van buitenlandse studenten die dit studiejaar aan de slag gaan, en daarom werd in samenspraak met de TU/e besloten er alvast mee van start te gaan. In oktober zouden ze opgeleverd moeten worden. Dat wordt nu begin december”, zegt Evers. De studenten die in de spaceboxen hadden moeten trekken, zijn tot de oplevering gehuisvest op recreatiepark ‘t Wolfsven in Mierlo.
“Omdat de spaceboxen geplaatst worden naast al bestaande units, rekenden wij er niet op dat er bezwaar tegen gemaakt zou worden”, zegt Evers.

Het bezwaar, dat bij navraag bij de gemeente wordt omschreven als een ‘zienswijze’, werd ingediend door een oud-medewerker van de TU/e. De spaceboxen zouden een ernstige aantasting van de groene zone zijn en ook twijfelde de bezwaarmaker aan de tijdelijke aard van het bouwsel. Desgevraagd laat Evers weten dat de units die er nu sinds 2005 staan, in het eerste kwartaal van 2010 afgebroken worden. “Dat is een harde restrictie die geldt wanneer je ze plaatst. Daar valt niet aan te ontkomen”, aldus de Vestide-manager. Het bezwaar is inmiddels ongegrond verklaard door de gemeente, omdat er geen bomen gekapt worden en omdat de huisvesting tijdelijk van aard is.

Universiteitssecretaris ir. Harry Roumen zegt dat de TU/e zich de afgelopen periode extra heeft ingespannen om de bouwvergunning zo snel mogelijk rond te krijgen. “Maar het blijft natuurlijk een zaak van het bedrijf dat de spaceboxen plaatst om dat tijdig op orde te hebben”, aldus Roumen./.