TU/e en CERN

Binnendoor wordt buitenom

Biodieselfabrikant uit Zeeland
Rijksbegroting: extra geld voor 3TU.Federatie
18 september 2008 - Voor de samenwerking tussen de drie technische universiteiten komt met ingang van 2009 structureel ruim twee miljoen euro extra ter beschikking. Naar verwachting stijgt dat bedrag vanaf 2011 tot ruim vijf miljoen. Dat werd dinsdag 16 september bekend bij het aanbieden van de rijksbegroting voor het komende jaar.

“Met de structurele toekenning van twee miljoen euro per jaar voor de 3TU-samenwerking maakt het ministerie van OCW zichtbaar dat men dit initiatief blijvend wil ondersteunen”, zegt Peter van Dam, woordvoerder van het College van Bestuur van de TU/e. Al geeft ook Van Dam te kennen dat het geen ontzettend groot bedrag is. Vanaf 2011 kan dit bedrag oplopen tot vijf miljoen. De drie miljoen die er dan op jaarbasis aan toegevoegd gaat worden, maakt nu nog deel uit van de zogeheten enveloppemiddelen voor het wetenschappelijk onderwijs. De drie TU’s hebben goede hoop dat ook dat bedrag definitief toegekend gaat worden, zo laat Van Dam weten.

Sinds 2007 ontvangen de drie TU’s jaarlijks al tien miljoen euro van OCW voor het opzetten van vijf toponderzoeksinstituten, de zogeheten Centers of Excellence. Aan die financiële ondersteuning komt eind 2011 een einde. Van Dam heeft inmiddels een evaluatienota opgesteld, waarin wordt aangegeven hoe de doelen die bij aanvang van de samenwerking gesteld zijn, voor een deel al bereikt zijn. Het betreft dan bijvoorbeeld de omvang van de tweede en de derde geldstroom, de omvang van de studenteninstroom en de uitstroom van afgestudeerden. Van Dam weet nog niet wanneer deze evaluatienota openbaar wordt.