TU/e en CERN

Binnendoor wordt buitenom

Biodieselfabrikant uit Zeeland
Buitenlandse studenten klagen over isolement in vakantiehuisjes
18 september 2008 - Internationale masterstudenten die vanwege de vertraagde oplevering van de spaceboxen op de TU/e-campus tijdelijk zijn ondergebracht zijn in Mierlo klagen over het isolement waarin zij terecht zijn gekomen. Zo is er geen internet in de vakantiehuisjes, en ook het openbaar vervoer schiet volgens hen ernstig tekort.
Deze week zijn de werkzaamheden voor het plaatsen van de spaceboxen achter Potentiaal hervat.

Op het momenten verblijven zo’n zestig internationale studenten in ’t Wolfsven in Mierlo. Per vakantiehuisje worden twee studenten ondergebracht. Het gaat om een tijdelijke situatie die het gevolg is van te late oplevering van de spaceboxen. Dit komt door een bezwaar dat is ingediend bij de aanvraag van de vergunning voor het plaatsen van de spaceboxen. De vergunning is inmiddels binnen.

De studenten zijn iedere dag veel tijd kwijt met het op en neer reizen naar Eindhoven. Studenten vertellen dat ze er wel eens tweeënhalf uur over hebben gedaan om op de universiteit te komen. Fietsen gaat sneller, in drie kwartier is Eindhoven bereikt. Arpit Sharma, uit New Delhi, zegt: “Indiase studenten zijn niet gewend om te fietsen. Bovendien zijn ze gewend om links te rijden. Ze vinden fietsen in Nederland moeilijk, in India zijn er geen regels voor fietsers. Daarom gaan we bijna allemaal met de bus.”

Evans Kaijage uit Tanzania stelt dat het onder deze omstandigheden erg moeilijk is om te studeren. “In het kader van onze opleiding kunnen we niet zonder internet. Als we willen internetten, moeten we naar Eindhoven. Gelukkig is de bibliotheek inmiddels wel in het weekeinde open, maar toch kunnen we niet optimaal studeren.”

Ongelukkig
Dr. Karen Ali, hoofd van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU), geeft toe dat de huidige problemen bijzonder ongelukkig zijn. “Er is wat ons betreft sprake van overmacht. Deze zomer zijn grote tekorten ontstaan in de huisvesting van buitenlandse studenten. Als gevolg van een geschil tussen Vestide, de beheerder van spaceboxen en de gemeente Eindhoven is vertraging in de bouw opgelopen. Op bestuurlijk niveau is de TU/e bezig structurele maatregelen voor de toekomst te treffen. Helaas wordt er in Eindhoven tot dusver niet structureel geïnvesteerd in passende huisvesting voor onze buitenlandse gasten. Als TU/e hebben we hard gewerkt aan de oplossing van de huisvestingsproblemen. Zo hebben we op de commerciële markt honderd studentenkamers geregeld. Wat betreft het gebruikmaken van internet, we zijn aan het kijken of er in ’t Wolfsven een internetvoorziening kan komen. De centrale bibliotheek en de ICTheek zijn sinds kort zeven dagen per week tot 22.30 uur open als experiment. Als dat bevalt, gaat de bibliotheek ermee door. We hebben overigens ook complimenten gekregen van studenten die in ’t Wolfsven wonen. Sommigen willen er zelfs langer blijven.”/.