TU/e en CERN

Binnendoor wordt buitenom

Biodieselfabrikant uit Zeeland
Samenwerking TU/e met CERN ‘springlevend’
18 september 2008 - De samenwerking van de TU/e met CERN, de Europese organisatie voor nucleair onderzoek, is nog altijd springlevend. Dat meldt dr. Ad Aerts van de faculteit Wiskunde & Informatica naar aanleiding van het bericht over de Large Hadron Collider (LHC) dat vorige week in Cursor verscheen.
De CMS-detector, een van de vier van de Large Hadron Collider. De faculteit W&I is geassocieerd lid van het project.

Informatici van de TU/e zijn ook nu nog structureel betrokken bij het versnellerexperiment in Genève. Volgens Aerts bestaat de samenwerking al vanaf 1994 en stond deze de eerste tien jaar onder leiding van dr. Peter van der Stok. De afgelopen vijf jaar gaf Aerts zelf leiding aan de samenwerking met het CMS-experiment, een onderdeel van LHC. “Het is een zeer succesvolle samenwerking”, zegt Aerts. “Het gaat vooral om trainees van de ontwerperopleiding Software Technology en afstudeerders van de capaciteitsgroep Informatica. Die doen hun eindopdracht op CERN.” Volgens Aerts is in de loop van de jaren de aandacht verschoven van het parallel verwerken van grote datastromen naar de betrouwbare opslag en verwerking van de informatie. Met het van start gaan van het experiment is de samenwerking nog niet ten einde. “Er valt nog heel wat te verbeteren aan het systeem bij CERN, en ik verwacht dat wij daar de komende jaren wel een bijdrage aan zullen leveren.”/.