“Gooi ramen en deuren van kerk open”

Schoon schuim voor de toekomst

Diner zonder dak en drank
TU/e op koers voor Europese innovatiesubsidie
2 oktober 2008 - De TU/e en de omliggende regio moeten alles op alles zetten om de samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en ondernemers te verbeteren. Alleen door de allerbeste mensen uit deze disciplines te bundelen, kan Zuidoost-Brabant rekenen op steun van het Europees Instituut voor Innovatie en Technologie (EIT).

Dat zegt de nieuwe EIT-voorzitter Martin Schuurmans deze week in een exclusief interview met Cursor.De alumnus en oud-hoogleraar van de TU/e wil de komende drie jaar driehonderd miljoen euro steken in het opstarten van twee innovatiegemeenschappen. Deze topcenters moeten zich richten op innovatieve producten en diensten ten behoeve van vernieuwbare energie, klimaat en nieuwe informatie- en communicatiemiddelen. Het EIT stelt als voorwaarde dat de allerbeste mensen uit de diverse disciplines worden gebundeld. Volgens Gerard Verschuren van het TU/e Innovation Lab loopt de universiteit al een heel eind mee in dat spoor. “We zijn penvoerder en partner in vijftig onderzoeksprojecten waarbij consortia van bedrijven en kennisinstellingen samenwerken. Het EIT heeft eerder een pre-call gedaan en de TU/e neemt nu deel aan twee van de vier goedgekeurde projecten.”