Indiase tuktuk op TU/e

Werving internationale studenten

Dutch Design Week
Actie Bouwkundestudent tegen energieverslindende Drie Gezusters
9 oktober 2008 - Een nieuwe kloon van horecaformule De Drie Gezusters opent vanavond, donderdag 9 oktober, zijn deuren op het Stationsplein in Eindhoven. Waar eerder de DansSalon en restaurant Dino’s zaten, komt het twaalfde café in de formule van horecatycoon Sjoerd Kooistra. Het wordt het grootste filiaal van het land. Met misschien ook wel de grootste energierekening; in de kelder is een ijslounge van tachtig vierkante meter gebouwd. DWARS, de jongerenafdeling van Groen Links, voert actie tegen deze ‘nutteloze energieverspilling’. Bouwkundestudent Cyriel Prinsen is een van de actievoerders.

Het zal druk worden. De mensen die binnen weten te komen, kunnen tussen negen en elf gratis wat drinken en daarbij een praatje maken met een pinguïn. In zo’n pinguïn zit een DWARS-jongere. Die wil duidelijk maken dat het van den zotte is om tachtig vierkante meter te koelen tot zeven graden onder nul. De ijsbar zal naar schatting jaarlijks evenveel energie gebruiken als zeventig huishoudens. Een van de pinguïns is Cyriel Prinsen, masterstudent Bouwkunde. Hij wil de bezoekers duidelijk maken waar ze naartoe gaan.“Als het ergens leuk is, of net iets anders dan anders, zetten sommige mensen hun bewustzijn overboord. Vooral Kooistra willen we erop wijzen dat dit niet de tijd is om energie te verspillen.”

Jitkse Torenstra en Marrit Winkeler van Bouwkunde vinden een Drie Gezusters niet een trekker om Eindhoven te profileren als studentenstad. Daar moet meer voor gebeuren; de mentaliteit moet minder dorps en de horecaopeningstijden moeten ruimer. Wat ook kan helpen, meer dan een ijsbar, is een innovatief idee dat energie bespáárt. Zoals de discovloer in Rotterdam. De Sustainable Dance Club WATT daar heeft een dansvloer die uit de bewegingen van de dansers energie opwekt voor de licht- en geluidsinstallatie van de club. “Dat zou meer passen in een techneutenstad als Eindhoven. Dat is langer interessant. Naar zo’n ijsbar ga je één keer om even te kijken. Het is meer iets voor toeristen”, zegt Torenstra./.