“Ontdek het mooie in de ander”

IJskoude polymeren in 3D

ESC-kunstwerk in binnenstad
Harde knip vanaf 2010
6 november 2008 - Vanaf 2010 zijn alle masteropleidingen alleen toegankelijk voor studenten die hun bachelordiploma kunnen tonen. Daarnaast wordt onderzocht of het masteraanbod kan worden uitgebreid met programma’s van negentig studiepunten. Deze twee voorstellen vormen de hoofdpunten uit een moderniseringsplan voor het bachelor-masterstelsel van OCW-minister Ronald Plasterk.

Tachtig procent van de studenten kiest nu nog voor een doorstroommaster. Voor dat type opleiding geldt nu nog de ‘zachte knip’, wat wil zeggen dat een bachelordiploma niet vereist is om te beginnen. Die regeling is de minister een doorn in het oog, omdat hij vindt dat studenten daardoor geen bewuste masterkeuze maken. Plasterk denkt zelfs dat de regeling verdere differentiatie van de masters tegenhoudt. Om te voorkomen dat studenten onnodige studiever- traging oplopen, wil Plasterk universiteiten aanmoedigen om met meerdere instroommomenten te gaan werken.

Verder wijst hij erop dat de internationale mobiliteit van studenten nauwelijks is toegenomen sinds de invoering van het bama-stelsel: slechts vijf procent van alle studenten kiest voor een masteropleiding in het buitenland. Internationalisering was in 2002 een belangrijk argument om het bama-stelsel in te voeren.

De internationale vergelijkbaarheid kan in meer opzichten beter. Zo kennen de meeste masters in Nederland in de alfa- en gammahoek een studieduur van een jaar, en dat is in andere Europese landen aan de korte kant. Vandaar dat Plasterk voorstelt het opleidingsarsenaal uit te breiden met internationale masterprogramma’s van negentig studiepunten ofwel een duur anderhalf jaar. Daarmee wordt het mogelijk om vaker met buitenlandse universiteiten programma’s te ontwikkelen die na afloop leiden tot een ‘joint degree’: één diploma dat door meerdere instellingen wordt afgegeven.

Stap in goede richting
Universiteitenvereniging VSNU noemt de plannen een stap in de goede richting, al vindt voorzitter Sijbolt Noorda dat Plasterk alle alfa- en gammamasters de mogelijkheid moet gunnen door te groeien naar programma’s van negentig studiepunten, en niet alleen de internationale. Verder heeft men bij de koepelorganisatie begrip voor de geplande invoering van de harde knip, maar vraagt Noorda het kabinet om de geleidelijke afschaffing van de zachte knip aan de instellingen zelf over te laten.

De LSVb vindt dat Plasterk zijn huiswerk moet doen voordat hij een verstrekkende maatregel als de ‘harde knip’ invoert. Want zijn aannames zijn twijfelachtig en over het effect is te weinig bekend, vindt de LSVb. (HOP)/.