Sint op de TU/e

‘The place to be’

Materialenstrijd bij KOers
TU/e neemt deel aan uitwisseling met Brazilië
4 december 2008 - De uitwisseling van studenten, promovendi en staf tussen Braziliaanse en Europese universiteiten bevorderen: dat is het voornaamste doel van Euro Brazilian Windows (EBW), een consortium van Europese en Braziliaanse hoger-onderwijsinstellingen. Dr. Cees van der Geld van de faculteit Werktuigbouwkunde, die de TU/e hierin vertegenwoordigt, vertrekt zaterdag 6 december naar Brazilië om het programma verder mee in te vullen.

Twintig universiteiten nemen deel aan EBW: tien aan Europese kant (waarvan de TU/e de enige Nederlandse universiteit is), tien in Brazilië. Het mobiliteitsprogramma, met de University of Porto in Portugal als coördinator, valt binnen het EU-samenwerkingsprogramma Erasmus Mundus External Cooperation Window.

De TU/e wordt vertegenwoordigd door Cees van der Geld, universitair hoofddocent Procestechnologie aan de faculteit Werktuigbouwkunde. Hij werd hiervoor gevraagd na zijn sabbatical aan de Universidade Federal de Santa Catarina in Florianopolis, in 2003. Van der Geld ziet grote winst in internationale uitwisseling, zowel voor staf als personeel: “Je leert flexibel te zijn en rekening met elkaar te houden. Mensen van buiten zorgen bovendien voor verfrissing en nieuwe ideeën.”

Sinds zijn sabbatical gingen zeven TU/e-studenten in Florianopolis op stage, maar omgekeerd kwamen nog geen Braziliaanse studenten naar hier. Van der Geld: “Europa is voor hen behoorlijk duur qua levensonderhoud. De studenten díe deze kant op komen, kiezen eerder voor een beter betaalde stage bij grote autobedrijven als Mercedes en Renault. Dit Europese programma moet helpen om, bijvoorbeeld met een beurs voor studenten, ook universiteiten als de onze aantrekkelijker te maken.”

Maar ook voor mensen in eigen huis ziet hij kansen. “Binnen onze faculteit merk ik dat je studenten over het algemeen best moet stimuleren om een stage in het buitenland te doen, zeker als het gaat om onbekendere bestemmingen als Brazilië. Bij de staf is dat nog moeilijker; iedereen heeft het druk en heeft allerlei verplichtingen. In praktijk komt er gewoon vaak weinig terecht van de internationale ambities.”

Knopen
In Brazilië wordt het uitwisselingsprogramma komende week verder ingevuld. Dat betekent dat onder meer knopen moeten worden doorgehakt over zaken als selectiecriteria, de verdeling van geld en interessante vakgebieden. Voor zover Van der Geld weet, doen binnen de TU/e momenteel de faculteiten Werktuigbouwkunde en Elektrotechniek mee. De ud verwacht dat het initiatief in april 2009 ‘echt gaat lopen’ en dat dan de eerste lichting Braziliaanse studenten naar Eindhoven komt./.