Kunst maakt warm voor techniek

Zwevende robot nauwkeurig en snel

Poolen en darten in de kroeg
Met kunst scholieren warm maken voor techniek
29 januari 2009 - Ze zijn er in vele vormen en kleuren, initiatieven om meer scholieren zover te krijgen dat ze kiezen voor een technisch profiel en daarna een bèta-opleiding. Ingenieursbureau Arcadis zet onder de noemer ‘Artcadia’ een prijsvraag in waarbij de combinatie kunst en techniek centraal staat. De finale van deze wedstrijd voor scholieren van klas 2 van havo en vwo was vrijdag 23 januari in het Auditorium van de TU/e.
Een van de deelnemende groepjes bij hun presentatie in het Auditorium. Foto: Bart van Overbeeke

Daar bepaalde de jury -met oud-directeur van Arcadis Douwe Kras als voorzitter- dat middelbare school Visser ‘t Hooft uit Leiden de hoofdprijs mee naar huis mocht nemen: een reis voor tien leerlingen en twee docenten naar New Orleans, waar Arcadis bezig is de waterkeringen te verbeteren zodat de stad in het vervolg beter beschermd is tegen de gevolgen van hoogwater. De groep uit Leiden had als toekomstvisie een ‘multifunctionele dijk’ bedacht. Deze dijk beschermt niet alleen tegen water, maar is ook een energiecentrale met gecombineerde technieken van zonne-energie, windenergie en getijdenenergie.

Twaalf groepen scholieren presenteerden hun bonte ideeën vrijdag. Deze twaalf vormden een selectie uit het totaal van 76 plannen die eerder werden ingediend. De prijsvraag, uitgevoerd door Holland Art Group, had als doel te laten zien dat techniek ‘leuk, fascinerend en leerzaam is en dat het in alle aspecten van de samenleving terug te vinden is’.