Kunst maakt warm voor techniek

Zwevende robot nauwkeurig en snel

Poolen en darten in de kroeg
UT-prof Haverkort nieuwe directeur ESI
29 januari 2009 - Prof.dr.ir. Boudewijn Haverkort wordt met ingang van 1 maart 2009 de nieuwe wetenschappelijk directeur van het Embedded Systems Institute (ESI), gevestigd op het TU/e-terrein. De Twentse hoogleraar volgt prof.dr. Ed Brinksma op, die sinds 1 januari rector magnificus is van de Universiteit Twente.
Boudewijn Haverkort.

Haverkort is verheugd met zijn aanstelling: “Ik kijk ernaar uit om in Eindhoven te gaan samenwerken met de mensen binnen het instituut en ook met de bedrijven in de regio.” Hij zal ‘hard werken’ om de continuïteit van het instituut te waarborgen en verwacht geen grote breuken met het beleid van zijn voorganger. Een eerste taak is volgens hem het binnenslepen van subsidies uit de FES-gelden (de aardgasbaten).

Haverkort (1964) studeerde informatica aan de Universiteit Twente (UT) en promoveerde daar in 1991 op onderzoek naar de betrouwbaarheid en prestaties van computer- en communicatiesystemen. Momenteel bekleedt hij er de leerstoel Ontwerp en Analyse van Communicatiesystemen. Daarnaast is hij bestuurlid van het in 2007 opgerichte ict onderzoeksinstituut NIRICT van de 3TU. Ook is hij fellow van het Amerikaanse Institute of Electronics and Electrical Engineers (IEEE). Haverkort blijft voor een dag in de week als hoogleraar verbonden aan de UT.

Het ESI laat bij monde van ir. Anton Schaaf, voorzitter van de Raad van Toezicht, weten zeer content te zijn met de benoeming van Haverkort: “Enerzijds komt hij met zijn royale wetenschappelijke staat van dienst het ESI versterken en anderzijds zal het ESI nieuwe dimensies aan zijn wetenschappelijke expertise toevoegen.”/.

Het Embedded Systems Institute

Het ESI is een op de TU/e-campus gevestigd onderzoeksinstituut dat toegepaste kennis levert aan het bedrijfsleven op het gebied van ‘embedded’ systemen (de hard- en software die is ingebouwd in allerlei gebruiksvoorwerpen, van MP3-spelers tot wasmachines en ziekenhuisapparatuur). Het merendeel van het onderzoek van het ESI wordt verricht bij de betrokken bedrijven volgens het ‘industry-as-laboratory’-concept. Ook biedt het instituut een breed aanbod aan cursussen.