“God had de evolutie kunnen bedenken”

Elektronica uit de printer

De atomen laten dansen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Collegegeld met 900 euro omhoog?
5 maart 2009 - De crisis gaat studenten mogelijk negenhonderd euro per jaar kosten. Uit een vertrouwelijke lijst van een commissie van ambtenaren met een aantal onorthodoxe bezuinigingsideeën, die de Volkskrant in handen heeft gekregen, blijkt dat de regering ook het collegegeld onder de loep neemt.

Een verhoging zou een besparing van 554 miljoen euro moeten opleveren, blijkt uit de lijst. Aan de Nederlandse universiteiten en hogescholen staan ruim zeshonderdduizend studenten ingeschreven. Dus die zouden allemaal ruim negenhonderd euro extra collegegeld moeten betalen.

Eerder hebben de grote partijen in de Tweede Kamer laten weten dat ze het collegegeld voor de masterfase niet willen verhogen, ook niet als onorthodoxe crisismaatregel. De vooruitzichten verslechteren snel, dus de standpunten kunnen verschuiven; toch lijken de partijen niet geneigd de eventuele opbrengst aan de staatsschuld te besteden. VVD’er Halbe Zijlstra: “Het onderwijs mag niet de rekening betalen die ergens anders op de balans staat.”

De komende weken onderhandelen de regeringspartijen over de maatregelen die het begrotingstekort beheersbaar moeten maken. Het CDA zou harder willen ingrijpen dan PvdA en ChristenUnie.

Emigreren
Mocht het kabinet besluiten het collegegeld fors te verhogen, dan is dit voor de honkvaste Nederlandse studenten misschien net het zetje om hun geluk in de buurlanden te beproeven.

In Vlaanderen betaal je voor de meeste bachelor- en master-opleidingen aan universiteit of hogeschool maar 540 euro collegegeld.

In Duitsland was het universiteiten en hogescholen bij wet verboden om collegegeld te heffen. De meeste studenten betalen nog altijd niets voor hun opleiding. Alleen langstudeerders kregen een rekening gepresenteerd. Maar in 2005 haalde het Duitse constitutionele hof een streep door het landelijke verbod. Zeven van de zestien deelstaten voerden daarop collegegeld in. De hogescholen en universiteiten mogen er hooguit duizend euro per jaar vragen, behalve in Hessen, waar een maximum van 1800 euro geldt. Een politieke meerderheid wil het ‘Studiengebühr’ echter weer afschaffen. In het aan Nederland grenzende Nordrhein-Westfalen, de grootste Duitse deelstaat, mogen de instellingen zelf weten of ze collegegeld heffen. Ze doen dit vrijwel allemaal. (HOP)/.