“God had de evolutie kunnen bedenken”

Elektronica uit de printer

De atomen laten dansen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e polst veiligheidsgevoel met elektronische enquête
5 maart 2009 - Voelen studenten en medewerkers zich veilig op de campus, mijden ze bepaalde plekken misschien, laten ze waardevolle spullen wellicht liever thuis en in hoeverre zijn ze zich bewust van de beveiligingscamera’s? Het zijn enkele van de vragen die zo’n tienduizend TU/e’ers maandag 9 maart krijgen voorgelegd in een elektronische enquête. De universiteit wil hiermee een beeld krijgen van de veiligheidsbeleving van studenten en medewerkers.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de catering, waarover de universiteit mensen al vaker heeft ondervraagd, is de veiligheid op de campus voor het eerst het onderwerp van een grootschalige enquête. De BedrijfsHulpVerlening krijgt wel eens opmerkingen van TU/e’ers over de veiligheid, zegt hoofd ing. Mirjam Jahnke, “maar dit gebeurt eigenlijk slechts incidenteel, bijvoorbeeld na een inbraak. Een algemene indruk hebben we niet.”

De enquête loopt parallel aan het vervolg op de ‘security scan’ van de campus en alle TU/e-gebouwen, afgelopen najaar. “Adviseurs hebben daarbij, zowel binnen als buiten, allerlei zwakke plekken geconstateerd. Denk aan cilinders van sloten met de schroeven aan de buitenkant van een deur, of begroeiing die op sommige plekken te hoog is”, verduidelijkt het BHV-hoofd.

Veel van die ‘zwarte vlekken’, zoals Jahnke ze noemt, zijn sindsdien aangepakt, “maar nu willen we bekijken hoe we zaken meer structureel kunnen regelen en vastleggen.” De volgende stap is om, samen met alle afzonderlijke faculteiten en diensten, veertig tot vijftig scenario’s te bespreken, bijvoorbeeld op het vlak van inbraak en terrorisme, om te zien of deze in bepaalde gebouwen kunnen voorkomen en hoe groot het risico daarop is. “En willen we ons daar dan tegen beveiligen en zo ja, in welke mate?”, aldus Jahnke. Deze risicoanalyse start eind deze maand bij Technische Natuurkunde, voor de gebouwen N-laag, Cascade, Cyclotron en Spectrum.

Beleidsplan
“Als je met een adviesbureau naar risico’s en veiligheidsmaatregelen kijkt, is het zinnig om tegelijkertijd bij studenten en medewerkers te polsen wat hún ervaringen zijn”, vindt Jahnke. De combinatie van bevindingen moet leiden tot een veiligheidsbeleidsplan voor de TU/e. In een dergelijk integraal plan (dat er nu nog niet is) wil het College van Bestuur voor de komende vijf jaar vastgelegd zien hoe de beveiliging op het terrein is geregeld en ingericht.

Jahnke ziet het als “een soort matrix die de basis vormt van hoe we de TU/e willen beveiligen. Natuurlijk zal deze basis, met het oog op verschillende bedrijfsprocessen, per gebouw of afdeling verschillen.” Het beleidsplan, waarvan Jahnke rond de zomer het eerste concept klaar hoopt te hebben, moet meteen ook worden meegenomen in aankomende nieuwbouwprojecten, zoals het eerste project in het kader van Campus 2020: de W-hal./.