“God had de evolutie kunnen bedenken”

Elektronica uit de printer

De atomen laten dansen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Boekenbudget TU/e voor 2009 gehalveerd
5 maart 2009 - Het universiteitsbestuur heeft het boekenbudget van de bibliotheken voor dit jaar gehalveerd. Deze bezuinigingsmaatregel levert een besparing op van 112.000 euro. Volgens ir. Mark Wolffe van de bouwkundebieb wordt het onmogelijk om onderwijs en onderzoek voldoende te ondersteunen. Leo Delescen, hoofd Publieksdiensten van de dienst Informatie Expertise Centrum (IEC), denkt dat de gevolgen wel meevallen.

Het IEC beperkt het boekenbudget omdat dit de enige manier bleek om aan de bezuinigingsdoelstelling van het College van Bestuur te voldoen. “Op tijdschriften kunnen we niet besparen. Daar hebben we continu lopende verplichtingen voor, die kunnen we niet zomaar opzeggen”, zegt Delescen. Maar het IEC onderzoekt wel wat de mogelijkheden zijn om op tijdschriften te bezuinigen, voor het geval dat de bezuinigingsmaatregel structureel wordt. Het is nu nog onbekend of de bezuiniging eenmalig is, of ook voor volgende jaren geldt.

Bij de bezuinigingsoperatie zijn de bibliotheken van de jonge faculteiten Industrial Design en Biomedische Technologie ontzien, vertelt Delescen. Bij ID en BMT verdwijnt slechts 20 procent van het boekenbudget, omdat de collecties van deze faculteiten nog in opbouw zijn. Bij de andere faculteiten varieert de bezuiniging van 42 tot 55 procent. De lagere percentages hierin zijn voor de faculteiten die meer boekgericht zijn.

Leenverkeer
Mark Wolffe, die 42 procent minder mag uitgeven aan boeken, vreest voor de gevolgen van de ingreep, schrijft hij in een brief aan zijn faculteit. ‘Dit zal leiden tot het niet kunnen voldoen aan de vraag. De bibliotheek kan met het vastgestelde budget onmogelijk adequate ondersteuning voor onderwijs en onderzoek leveren.’

Leo Delescen ziet het minder somber in. “We kunnen best nog zorgen voor een adequate ondersteuning. Het betekent dat we fors minder boeken aanschaffen. Maar de essentiële boeken zullen wel worden aangeschaft. Voor de minder wezenlijke boeken zullen we meer moeten leunen op het interbibliothecaire leenverkeer - meer lenen dus van andere instellingen.” De kosten voor dat leenverkeer komen overigens voor rekening van de faculteiten, stipt faculteitsbibliothecaris Wolffe aan, waardoor die dus voor extra kosten komen te staan./.