“God had de evolutie kunnen bedenken”

Elektronica uit de printer

De atomen laten dansen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Japanse lente geopend
5 maart 2009 - Liesbeth Rodrigues de Miranda gaf op dinsdag 3 maart in de Stilteruimte in De Hal een demonstratie Ikebana, de traditionele Japanse bloemschikkunst. Met het prepareren van een zevental bloemstukken opende zij voor een klein maar geboeid publiek de Japanse lente. De aanwezigen werden tijdens de demonstratie voorzien van een bescheiden Japanse maaltijd bestaande uit rijst, ei en worstjes.
Foto: Bart van Overbeeke

De bijeenkomst was een initiatief van het Humanistische Studentenraadswerk en Kinjin, de Japanse Cultuurvereniging voor Eindhovense studenten. Na een openingswoord van universiteitssecretaris Harry Roumen -erelid van Kinjin- liet Rodrigues de Miranda zien hoe je met een enkele bloem en wat bladeren of takken uit de natuur een waar kunstwerk kunt creëren. En alles volgens de traditionele Japanse regels: aandacht voor ongelijkzijdige driehoeken, het waterniveau in de vaas (hoger in de zomer dan in de winter) en de richting van het licht.