“God had de evolutie kunnen bedenken”

Elektronica uit de printer

De atomen laten dansen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-student wint Shell-duurzaamheidsprijs
6 maart 2009 - Student Werktuigbouwkunde Tim van Amstel heeft gisteren de Shell bachelorprijs gewonnen, 2.500 euro groot. De TU/e was vertegenwoordigd met twee masterstudenten en een bachelorstudent. De winnaar van de masterprijs van dit jaar, oud-UT-student Richard Stevens, promoveert momenteel in Eindhoven. x1_s.jpg
Prijswinnaar Tim van Amstel.

Het bachelorproject van Van Amstel gaat over de toepasbaarheid van koolzaadolie. “Ik mocht als eerste de spits afbijten, en dat ervoer ik als een voordeel. Na mijn elevator pitch had ik een goed gevoel. Precies twee minuten mocht het duren, en na mijn laatste zin klonk een koeienbel, wat betekende dat ik exact op tijd was. Daarna werden er drie minuten vragen gesteld, die had ik gelukkig ook goed voorbereid. Het meeste vreesde ik voor mijn tegenstander uit Delft, maar later hoorde ik dat zijn onderzoek naar aardwarmte niet innovatief genoeg zou zijn”.

De Shell Bachelor Master Prijs, die bestaat sinds 2005, beloont de beste bachelor- en de beste masterscriptie op het gebied van duurzame ontwikkeling en technologie. Van het totaal aantal van 26 inzendingen van dit jaar (allen van de drie TU's) waren er 5 voor de bachelorprijs. Daarvan waren de beste drie uitgenodigd voor de finale, die dit jaar werd georganiseerd bij de Universiteit Twente.

De overige finalisten dit jaar, onder wie de van de TU/e afkomstige masterstudenten Merel Mes (Sustainable Energy Technology) en Ron Heynens (Verbrandingstechnologie), kregen allen een prijs van 500 euro.
De masterprijs ging dit jaar naar Richard Stevens (UT), die op dit moment aan het promoveren is in Eindhoven bij de faculteit Technische Natuurkunde.

Ook vorig jaar won een TU/e-student de bachelorprijs; twee studenten - een uit Delft en een uit Eindhoven - kregen toen de masterprijs van vijfduizend euro, omdat de jury ze allebei even goed vond. (www.shift040.nl).