spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB

Mini-antennes zijn samen sterker

To pi or not to pi

Een podium vol met vrouwen
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
TU/e start mini-campagne in crisistijd
19 maart 2009 - De TU/e werkt aan een ‘miniactie’ om studiekiezers in crisistijd te overtuigen van de toekomstkansen van een technische studie. Binnenkort gaat onder meer een brief van de rector hierover naar middelbare scholen.

De nieuwsberichten over ontslagen in onder meer de technologiesector volgen elkaar de laatste maanden in rap tempo op. Het is niet ondenkbaar dat scholieren hun studiekeuze daar mede van laten afhangen, zegt drs. Brigitte Rijshouwer, hoofd van het Communicatie Expertise Centrum (CEC) van de TU/e. Terwijl de behoefte aan en kansen voor technisch hoogopgeleiden de komende jaren naar verwachting juist toenemen; zeker als de huidige crisis over een aantal jaren hopelijk voorbij is en de studiekiezers van nu de arbeidsmarkt opkomen. Bestuurswoordvoerder Peter van Dam: “Als er nu een grote dip zou komen in onze instroom, vertaalt zich dat over zes, zeven jaar ook in de uitstroom. Dan krijgen technologiebedrijven, terwijl de crisis allang voorbij is, nog een tweede tik omdat er een tekort aan personeel is.”

De universiteit breint daarom op “een soort miniactie”, beschrijft Rijshouwer. Gedacht wordt aan een extra uitgave van Online, de digitale TU/e-nieuwsbrief voor scholieren, en aan extra aandacht voor toekomstperspectieven op de open dagen van eind maart. Op korte termijn gaat in elk geval een brandbrief namens rector prof.dr.ir. Hans van Duijn naar middelbare scholen, vooral gericht op decanen die scholieren adviseren bij hun studiekeuze.

Intussen wordt ook samen met hightechbedrijven in de regio nagedacht over manieren om een positieve toekomstboodschap uit te dragen, bijvoorbeeld in de vorm van een open brief, zegt Rijshouwer: “Het zou mooi zijn als enkele CEO’s zich nadrukkelijk achter deze boodschap zouden scharen.”/.