Mini-antennes zijn samen sterker

To pi or not to pi

Een podium vol met vrouwen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Gemeente herkeurt Helix maandag
19 maart 2009 - De afdeling Stadstoezicht en Handhaving van de gemeente Eindhoven voert maandag 23 maart een herkeuring uit van Helix, het gebouw van de faculteit Scheikundige Technologie. Voor 1 maart van dit jaar moest een aantal overtredingen tegen veiligheidsregels zijn aangepakt.

Dr. Laurent Nelissen, directeur bedrijfsvoering van ST, wil pas op dinsdag 24 maart een reactie geven op de herkeuring De herkeuring van Helix vloeit voort uit een controle van 31 oktober 2008, waarbij de gemeente enkele ‘ernstige overtredingen’ van de veiligheidsregels constateerde. De faculteit werd door de gemeente en het College van Bestuur gesommeerd alle ‘strijdigheden’ vóór 1 maart van dit jaar op te heffen. Tot die strijdigheden behoorden onder meer het bij elkaar opslaan van gevaarlijke stoffen in onverenigbare combinaties en de opslag van gasflessen buiten de daarvoor bedoelde voorzieningen. Tevens moest voor 1 maart een conceptaanvraag voor een nieuwe vergunning op grond van de Wet milieubeheer bij de gemeente zijn ingediend.

Wil van de Rijt, die bij de gemeente toezicht houdt op de naleving van de milieuwet- en regelgeving, heeft het idee dat de faculteit de afgelopen maanden voortvarend te werk gegaan is met het aanpakken van de gebreken. Arjan Ronner, arbo- en milieumedewerker bij ST, zegt dat er de afgelopen periode hard is gewerkt en verwacht geen problemen. Ronner: “Maar dat is natuurlijk mijn eigen inschatting, we moeten de herkeuring van maandag afwachten.” De definitieve aanvraag voor een nieuwe vergunning is inmiddels al naar de gemeente, zo laat Ronner weten.

CvB-lid mr. Jo van Ham benadrukt dat ST deze kwestie zeer serieus moet nemen. “Die regels zijn er niet voor niets. Ze zijn ook niet bedacht door juristen, maar door deskundigen met kennis van zaken. In het geval er iets mis zou gaan bij ST waarbij de veiligheid in het geding is, is de reputatie van de faculteit volledig naar de knoppen”, aldus van Ham./.