“Mijn eigen groene gedrag valt nog te verbeteren”

Zicht op nieuw licht

Spierpijn na het steppen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Europese prijs voor duurzaam bouwplan TU/e-studenten
14 mei 2009 - Acht masterstudenten Bouwkunde hebben maandag 11 mei in Napels een Europese ontwerpprijs voor duurzaam bouwen gewonnen. Met het fictieve bouwplan Het Oog van Napels liet het achttal zeven andere teams uit onder meer Italië, Duitsland, Griekenland en Hongarije achter zich.

De ontwerpwedstrijd Green Office Building Naples is in het leven geroepen door COST, een Europees netwerk van universiteiten en instituten op het gebied van wetenschap en technologie. De jury prees het TU/e-bouwplan om de uitgebreide uitwerking en het optimale gebruik van natuurlijke hulpbronnen. De prijs, een geldbedrag van duizend euro, wordt gefinancierd door de Europese Unie.

De opdracht was om een kantoorpand van ongeveer twaalfhonderd vierkante meter te ontwerpen dat voldoet aan alle mogelijke eisen van duurzaamheid. “Het gebouw, gelegen aan een baai, diende energieneutraal zijn. En het moest gemaakt zijn uit het oogpunt van materiaalefficiency. Ook zijn het binnenklimaat en de leefbaarheid van belang. Er diende daarbij rekening gehouden te worden met lokale omstandigheden, zoals aardbevingen en hitte”, vertelt teambegeleider dr.ir. Emilia van Egmond.

Volgens teamlid Marieke Schalkwijk, levert het vijf etages tellende pand na negentien jaar energie op. “Dat komt omdat we veelvuldig gebruik maken van natuurlijke bronnen die in Napels zo voor handen zijn: zeewater, zeewind en de zon. Ook diverse materialen komen uit de omgeving. De gevels zijn van vulkanisch gesteente en de binnenwanden van leem en karton.”

Mede-initiator van de prijs, TU/e-ingenieur Rijk Blok, enthousiasmeerde Bouwkundestudenten eind vorig jaar om mee te dingen naar de prijs. Uiteindelijk bundelden acht masterstudenten uit alle disciplines kun krachten voor het project. Het project is, als het aan Van Egmond ligt, de opmaat voor een master Duurzaam Bouwen.

Het winnende plan moet een bijdrage leveren aan verder onderzoek binnen de Europese Unie naar duurzaam bouwen./.