Interactief leermiddel voor peuters

The many faces of Europe

“Crisis is uitdaging voor EU”
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PF: uitreiking masterdiploma kan beter
4 juni 2009 - De uitreiking van het masterdiploma aan de TU/e is goed, maar kan veel beter. Dat concludeert studentenfractie PF in een rapport over de master-diplomaceremonies, dat volgende week naar het College van Bestuur gaat.

De PF beschouwt de diplomauitreiking als één van de visitekaartjes van de TU/e; een moment waarop de universiteit zich van haar beste kant kan laten zien aan de afgestudeerde en diens familie en kennissen. De studentenfractie hield afgelopen jaar een uitgebreide verkenning onder studentenverenigingen, faculteitsmedewerkers, studenten en alumni.

Uit de gesprekken destilleerde PF aanbevelingen voor verbetering. De fractie wil echter ‘geen rigide stramien van bovenaf’ opleggen, benadrukt voorzitter Christopher Gits. Volgens hem kent iedere faculteit haar eigen rituelen, maar zou onderling overleg ertoe kunnen leiden dat faculteiten elkaars sterke punten overnemen. De aanbevelingen in het rapport moeten een eerste aanzet daartoe geven.

Zo wijst de PF op effectiever gebruik van audiovisuele middelen om afgestudeerde en faculteit beter voor te stellen aan de toehoorders. Het welkomstwoord zou ook in het Engels moeten zijn als er niet-Nederlandstalige afgestudeerden bij een zitting aanwezig zijn. Bij een grote groep buitenlandse studenten zou zelfs een afzonderlijke ceremonie, volledig in het Engels, een optie moeten zijn.

Ook de lichtblauwe TU/e-shawl staat ter discussie. Sommige faculteiten hangen het presentje voor de zitting over de stoel van een afgestudeerde, andere faculteiten hangen de shawl om de schouders van kersverse wetenschappers. Meer ceremonieel vertoon heeft de voorkeur van de PF, die daarbij aantekent dat de shawl beter niet meer van fleece wordt gemaakt. De stof nodigt niet uit tot dragen, waardoor een stukje branding in de klerenkast verdwijnt.

De studentenfractie stelt ook voor om alumni voortaan een geschenk aan te bieden dat een duidelijke relatie heeft met de TU/e. De PF wijst op de zegelring met universiteitslogo die het Massachusetts Institute of Technology (MIT) uitreikt. Het geschenk moet uitstralen waar de TU/e voor staat, herkenbaar zijn en zodanig van vormgeving, dat het een prominente plaats krijgt.

De PF verwacht ook meer winst te halen met een goede ontvangst voor de gasten, gratis parkeren, een borrel op kosten van de TU/e en groepsfoto’s genomen door een professionele fotograaf. Volgens hem zou het ook beter zijn om geen massale zittingen te houden met veel afstudeerders tegelijk. “De familie komt toch voor één persoon; de rest is voor hen meestal een lange zit.”

Veredelde brief
Het diploma zelf krijgt van de PF een dikke onvoldoende. ‘Totaal géén uitstraling. Het heeft meer weg van een veredelde brief’, staat in het rapport. Gebruik sierletters, vermeldt het TU/e-motto -‘Mens Agitat Molem’- en verpak de bul in een mooie lederen map. Pas dan is het de moeite waard om de bul in ontvangst te nemen, meent de fractie.

Gits verwacht dat sommige aanbevelingen vrij snel en eenvoudig zijn door te voeren. Aanpassingen die extra geld kosten, moeten door het College van Bestuur en faculteitsbesturen worden opgepakt. “Alumni blijven hun leven lang ambassadeurs van de TU/e. Daarin mag je best wat investeren.”/.