Dromen over licht

Expositie van tempels
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Oud-studenten Design Academy eisen 50.000 euro
18 juni 2009 - Twaalf gedupeerde alumni van de Design Academy in Eindhoven eisen ieder een schadevergoeding tot vijftigduizend euro, zo meldt de Volkskrant maandag 15 juni. De hogeschool had hen bij de inschrijving ten onrechte een universitaire master-titel beloofd.

De universitaire titel ‘Master of Arts’ werd in het vooruitzicht gesteld op de website van de hogeschool en op het toelatingsbewijs voor de masteropleiding. Na twee jaar zwoegen kregen de -merendeels buitenlandse- studenten echter niet de beloofde MA-titel, maar de hbo-graad ‘Master of Design’. Die titel is in het buitenland niet bekend en biedt daardoor minder carrièremogelijkheden, zeggen de afgestudeerden. Ze verdienen naar eigen zeggen minder dan academici en kunnen niet promoveren of lesgeven aan een universiteit.

In april stelde de rechtbank de alumni in het gelijk. Hoeveel de Design Academy moet betalen, is nog niet bekend. De hogeschool liet weten in beroep te gaan tegen het vonnis, maar belooft alvast geen MA-titels meer.

In een vergelijkbare zaak eiste een Chinese student twee jaar terug meer dan tweehonderdduizend euro van de Hogeschool Utrecht. De instelling betaalde uiteindelijk zo’n vijftigduizend euro. Ook de Hogeschool Saxion zou masterstudenten met valse titels hebben misleid. De zestien studenten die in het najaar naar de rechter stapten, wachten nog op een uitspraak. (HOP)/.