Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 10 september uit.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief

Vier TU/e-studenten naar nucleaire summerclass in Borssele

10 juli 2009 - Vier studenten van de TU/e gaan volgende week hun licht opsteken bij de kernenergiecentrale in het Zeeuwse Borssele. Op uitnodiging van de Electriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ) volgen ze een  ‘Summerclass Nuclear Power Generation’. Het viertal krijgt praktijkgericht onderwijs in en rond de kerncentrale en mag praktijkopdrachten oefenen met een simulator in Duitsland. x10_s.jpg
De kerncentrale in Borssele .

Met de vier studenten levert de TU/e een behoorlijke afvaardiging. In totaal biedt EPZ slechts twaalf ‘universitaire toptalenten’ de kans om de summerclass te volgen. Het is de eerste keer dat het nutsbedrijf deze korte opleiding geeft. De eerste twee dagen krijgen de masterstudenten uitleg over de werkzaamheden op de centrale. Het is niet meer dan een globale kennismaking. “Onze werknemers krijgen een opleiding van vijftien maanden voordat ze aan slag mogen”, verduidelijkt een woordvoerder van EPZ.

De cursisten gaan ook op bezoek bij de Centrale Organisatie Voor Radioactief Afval (Covra) in het het industriegebied in Vlissingen. Bij Covra wordt al het Nederlandse nucleaire afval opgeslagen. Daarna trekt het gezelschap naar Essen in Duitsland om met een exact nagebouwde simulator te oefenen hoe een kerncentrale wordt bediend.

Mark de Vrieze van de faculteit Werktuigbouwkunde hoopt met de summerclass een bredere kijk op energie te krijgen. “Op de TU/e volg ik de opleiding Sustainable Energy Technology. Kernenergie komt daarbij niet aan bod. Op deze manier hoop ik meer inzicht te krijgen in nucleaire energie. Ik denk dat kerncentrales, in afwachting van betere technieken, zeker komende jaren kunnen bijdragen aan een schoner milieu. Kernenergie is allicht beter dan de vervuilende kolencentrales.”

Voor Peter Thijs is het bezoek aan Borssele bijna een thuiswedstrijd. Hij is afkomstig uit Zeeuws-Vlaanderen en afgelopen mei afgestudeerd aan de faculteit Werktuigbouwkunde. Tijdens zijn opleiding System Engineering deed hij onderzoek naar de aansturing van MRI-scanners. “Inderdaad, een heel andere tak van sport, maar kernenergie heeft me altijd geïnteresseerd.”

Thijs werkt na zijn promotie tijdelijk voor System Engineering. Maar daar komt over enkele maanden een einde aan. Of hij daarna in Borssele wil werken? “Het lijkt me wel een uitdaging. Komende week hoop ik te ontdekken of het ook een uitdaging is die bij me past.”