Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 10 september uit.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief
Bouwkundestudenten exposeren op Scheveningse Pier
15 juli 2009 - Op de Pier van Scheveningen start vandaag, 15 juli een tentoonstelling waar acht uitgewerkte plannen te zien zijn voor een nieuwe Pier. Het gaat om een fictieve ontwerpopdracht waarmee Eindhovense Bouwkundestudenten de bachelorfase van hun opleiding afrondden. De tentoonstelling is te zien tot en met 31 augustus. x13_s.jpg
Maquette van een van de uitgewerkte ontwerpen voor de Scheveningse Pier.

De studenten werkten in groepjes gedurende tien weken intensief aan een gezamenlijk ontwerp, waarbij extra aandacht was voor akoestiek: de fictieve nieuwe Pier moet namelijk ook geschikt zijn om concerten te geven. De studententeams zijn multidisciplinair samengesteld om aandacht te kunnen schenken aan elk van de disciplines stedenbouw, architectuur, bouwtechniek, constructie, bouwfysica, uitvoering en vastgoed.

Hoewel het een fictieve opdracht betrof, zijn de studenten wel uitgegaan van de plannen van de gemeente Den Haag, waarin Scheveningen in 2020 moet uitgroeien tot dé badplaats van Noordwest-Europa, die vier seizoenen per jaar aantrekkelijk moet zijn voor een internationaal publiek. Vrijdag 10 juli werd door het college van Den Haag daarvoor het plan aangenomen dat tientallen miljoenen gaat kosten.

De ontwerpen worden gepresenteerd in de vorm van verslagen, logboeken, maquettes en tekeningen. Bezoekers van de tentoonstelling kunnen hun keuze voor het beste ontwerp kenbaar maken voor de Publieksprijs. Daarnaast looft een jury van deskundigen drie prijzen uit voor de beste plannen.